Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år. Hur de budgeterar, lägger focus och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Globalt sett kommer vi att se en modest ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som kommer att öka betydligt mer (+5 % i kostnad per deltagare samt +11 % ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA kommer kostnad per deltagare öka mer än snittet (+4,5 %) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter driva upp priserna.

Europa fortsätter även under 2016 att vara ostadigt vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Av den anledningen ser vi också att möten på hemmaplan ökar och utlandsmöten minskar i hela Europa.

”Vi kan också se en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 % på företagens totala möteskostnader över ett år”, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

Nina Bostedt, Nordic Communications Manager, Carlson Wagonlit Travel

För dig skulle vår globala styrka och lokala expertis kunna innebära att du optimerar din totala mötesinvestering. Vi tar hand om allt från produktlanseringar och mötesproduktion till ett helhetsgrepp över hela er mötesstrategi. Vi tar hand om ditt varumärke och vi levererar resultat på din investering – ett resultat som syns på sista raden. For mer information besök:

Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.