Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte

Report this content

Carotte Group fortsätter sin offensiva expansionsresa genom att anlita Albin Edberg som koncernens kulinarisk ledare. Med en imponerande gastronomisk bakgrund ansluter Albin till Carotte för att leda företagets kulinariska satsningar och vidareutveckla bolagets verksamhet.

En bild som visar person, Människoansikte, leende, klädsel

Automatiskt genererad beskrivning

Carotte grundades i Saltsjöbaden för över fyrtio år sedan som ett premiumcateringföretag och är än idag en av Sveriges mest välrenommerade cateringleverantörer för både privatpersoner och företag. Idag har även verksamheten breddats och Carotte driver också flertalet restauranger med konferensverksamhet och event-/festvåningar i Stockholm, Göteborg och Jönköping – samt levererar även eventservice i stor skala med vällagad mat i fokus.

Albin Edberg, ursprungligen från Jönköping, har en imponerande meritlista. Han har bland annat tävlat som commis tillsammans med Tommy Myllymäki i prestigefyllda Bocuse d'Or i Lyon, där teamet tog hem en bronsmedalj. Här arbetade Albin även med nya Carotte-kollegan Erik Beckman, som då var råvaruansvarig för laget och idag är baserad på Carottes restaurang i Werket i Jönköping.

Albin har även visat sin kulinariska skicklighet genom att ta en andraplats i det populära TV-programmet Kockarnas Kamp år 2022. Utöver det har han arbetat på flera framstående restauranger både i Sverige och USA så som Per Se i New York, Manresa i Californien, Amass i Köpenhamn samt Sjön, Djuret, Omakase Köttslöjd (Flickan) och Tak.

Samarbetet med Albin är ett tydligt steg i Carottes engagemang att ytterligare förstärka sitt fokus på matupplevelser av högsta kvalitet. Carotte strävar efter att ständigt förnya och utveckla sitt erbjudande. Albin kommer att spela en nyckelroll i denna satsning genom att leda det kulinariska teamet och säkerställa att företagets kärnvärden genomsyrar alla delar av verksamheten.

Han tar sig an ett nytt street food koncept med samma lätthet, skicklighet och glädje som en sjurätters middag i de finare salongerna. Jag är helt övertygad om att Albin kommer tillföra mycket till vår verksamhet tillsammans med vårt befintliga team, säger Anette Willberg, COO och vice vd för Carotte Food&Event.

Utöver sitt arbete med kreativ utveckling kommer Albin även att vara tillgänglig för exklusiva evenemang och cateringuppdrag, med stöd av Carottes omfattande resurser – inkluderat restauranger, eventlokaler samt professionell serverings- och eventpersonal från Carotte Staff.

Parallellt med de egna uppdragen kommer Albin att fokusera stor del av sin tid på utvecklingen av Carotte.

Carotte och köksteamet har ett driv framåt och en förmåga att ständigt förnya sig – vilket deras tillväxtresa är ett kvitto på. Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer, samtidigt som vi kommer ha mycket roligt på resa vi har framför oss, säger Albin Edberg, ny kulinarisk ledare på Carotte.

Carottes satsning på att stärka sitt kulinariska team med en profil som Albin Edberg är ytterligare ett steg mot att befästa sin position som en ledande aktör inom mat-, restaurang- och eventbranschen i Sverige.

Kulinarisk ledare Carotte

Om Albin Edberg

Albin Edberg driver idag eget företag, Edberg Mat & Inspiration, där han tar sig an en rad olika projekt inom matlagning, från konsultuppdrag till privata middagar och innehåll för sociala medier. Något han kommer fortsätta med vid sidan av uppdraget för Carotte. Tillsammans med komikern Johan Hurtig Wagrell driver han dessutom YouTube-kanalen King i köket, där de utforskar spännande matlagning på ett underhållande sätt.

Med en passion för hållbarhet och ett nytänkande angreppssätt på matlagning strävar Albin efter att använda råvaror på ett miljömedvetet och resurseffektivt sätt, samtidigt som han skapar rätter som både är innovativa och fulla av smak.

Namn: Albin Edberg

Ålder: 30 år

Familj: Fru och dotter 6 år

Bor: Hägersten, Stockholm

Sysselsättning: Egenföretagare inom mat, dryck och event och ny kulinarisk ledare på Carotte

Förebild: Tommy Myllymäki

Lagar helst just nu: Oh... Sjukt sugen på fläsklägg just nu.

Restaurang att besöka: Just nu i Stockholm? Bacchanale. I världen? Sezanne i Tokyo, om man har en kontantinsats över.

Stoltaste ögonblick i karriären: Guldet på Bocuse d'Or Europa 2014. Och när jag betalade ut min första lön till mig själv.

En ingrediens jag alltid ska ha hemma: Smör, god olivolja, hel svartpeppar, mjölk till kaffet

Bästa matminnet: Per Se i November 2017, med min fru Fixi. Vi var nykära och drack sjukt dyrt vin.

Om jag inte var kock skulle jag: Journalist kanske? Gillar att skriva och att prata med människor.

Mitt bästa tips i köket: Trimma upp allt ett snäpp. Lite mer smör, lite mer salt, lite mer syra, lite mer värme...

Favoritkrydda: Korianderfrö och espelettepeppar

En maträtt jag aldrig tröttnar på: Japansk curry

Min drömresa för matupplevelser: Har aldrig varit i San Sebastian!

MEDIAKONTAKT:
Alexandra Bultén Sjöholm | Marknadschef Carotte Group
alexandra@carotte.se | 070 525 66 00

Carotte grundades 1982 och är idag en av Sveriges snabbast växande företagsgrupper inom soft facility services genom möten, catering och service, men samlad omsättning runt 165 MSEK år 2023, 150 medarbetare på heltid och 700 på deltid. Koncernen består av de tre dotterbolagen Carotte Food&Event, Carotte Staff och Carotte Housekeeping och ägs sedan 2019 av bröderna Christian och Magnus Mertzig samt ledningen.

Besök www.carotte.se för mer information.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är mycket glada att Albin tackat ja till att leda vår utvecklingsresa framåt. Det kommer bidra till att vi vässar vår spets ytterligare och kan fortsätta växa med kvalitet genom rätt projekt, tillsammans med rätt kunder.
Oscar Ohlsén, koncernchef Carotte Group.