Castellum dubbel världsmästare i hållbarhet

Framgångarna fortsätter för Castellums hållbarhetsarbete. Idag släpps resultatet av 2020 års hållbarhetsredovisning Global Real Estate Sustainability Benchmark, som visar att vi för femte året i följd är världsledare inom kategorin kontor/industri.

”Därmed stärker vi vår position som Nordens mest hållbara fastighetsbolag. Jag ser rankingen som ett bevis på att vår strategi är rätt, att vi gör ett riktigt bra arbete och att fokus på hållbarhet är lönsamt”, säger Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum AB.

Den senaste veckan har inneburit ett veritabelt prisregn över Castellums hållbarhetsarbete. Förra fredagen blev Castellum för femte året i rad det enda nordiska fastighetsbolaget på världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex, Dow Jones Sustainability Index - och dessutom femma i rankingen av hela världens fastighetsbolag. DJSI är det mest prestigefyllda hållbarhetsindexet i världen och endast sju svenska företag finns med på listan.

Och idag kom alltså beskedet att vi även behåller positionen som global ledare i sektorn kontor/industri i hållbarhetsutvärderingen Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB). GRESB är ett internationellt benchmarkverktyg som mäter och utvärderar fastighetsbolags och fastighetsfonders hållbarhetsarbete. Totalt utvärderas i år 1200 fastighetsbolag och fonder i 64 länder vilket täcker majoriteten av den globalt listade fastighetssektorn.

”Detta känns både häftigt och viktigt”, säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum. Dessa omfattande utvärderingar och analyser används av stora investerare för att utvärdera världens fastighetsbolag, bland annat AP-fonderna. Det innebär att de kan ta välgrundade beslut för att göra mer hållbara placeringar till förmån för planetens utveckling”.

Fem år i rad på toppen av världens viktigaste hållbarhetsrankingar. Vad är nyckeln till vår framgång?

1. Att våra hållbarhetsmål är kopplade till de globala målen och till branschens hållbarhetsutmaningar. Under 2020 har vi som ett av de första fastighetsbolagen i världen antagit färdplaner med tydliga steg för att nå vårt Science Based Target-mål om netto-noll koldioxidutsläpp senast år 2030. Nyligen driftstartade vi norra Europas största solcellsanläggning på tak i Hisingen Logistikpark, vi bygger världens första klimatneutrala polisbyggnad helt i trä och i somras blev vi först i Skandinavien med ett WELL-certifierat kontorshus som fokuserar på hälsa och välbefinnande hos de som jobbar i en fastighet.
  2. Att hållbarhet är integrerat såväl det löpande arbetet som i de större projekten. Det handlar bland annat om energieffektivisering, mångfald och att planera för solceller på alla våra byggnader.
  3. Att vi arbetar strukturerat, följer upp kontinuerligt och gör noggranna riskbedömningar. Hållbarhet är en del av vår kultur. Dessa frågor är prioriterade av såväl styrelsen och ledningen som hos chefer och medarbetare ute i verksamheten.

Henrik Saxborn, VD Castellum AB, 031-60 74 50

Filip Elland, hållbarhetschef Castellum, 0703- 20 63 26

Om Castellum:

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 98 miljarder kronor. Vi finns i 17 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Henrik Saxborn, VD Castellum AB