Castellum fortsatt branschledare i Dow Jones globala hållbarhetsindex

Castellum har för fjärde året i rad, och som enda noterade nordiska fastighetsbolag, utnämnts för sitt hållbarhetsarbete i det globala prestigefyllda hållbarhetsindexet Dow Jones Sustainability Index.

”Vi är oerhört stolta över denna utmärkelse. Det är fjärde året i rad vi blir invalda i Dow Jones Sustainability Index som visar att vi är bäst i klassen på hållbarhet. Hållbarhet är a och o för att vi långsiktigt ska lyckas växa och vara lönsamma. Det skapar förtroende för vår verksamhet bland befintliga och potentiella kunder, aktieägare och medarbetare. Ett stort tack till alla kollegor som gjort detta möjligt”, säger Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum AB.

Castellum är det enda nordiska fastighetsbolaget och ett av sex svenska bolag som kvalificerat sig till indexet.

Dow Jones Sustainability Index, DJSI, inkluderar de bolag inom alla branscher i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet. DJSI bjuder varje år in över 3 500 noterade bolag i alla branscher att delta i utvärderingen. De som presterar i topp globalt kvalificerar in till detta prestigefulla index, som funnits sedan 1999 i syfte att styra investerare mot mer hållbara investeringar.

Filip Elland, hållbarhetschef Castellum, 0703- 20 63 26
Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum AB, 031-60 74 50

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 91,4 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,2 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.
Castellum har under 2019 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet. Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information besök

Vi är oerhört stolta över denna utmärkelse. Det är fjärde året i rad vi blir invalda i Dow Jones Sustainability Index som visar att vi är bäst i klassen på hållbarhet. Hållbarhet är a och o för att vi långsiktigt ska lyckas växa och vara lönsamma. Det skapar förtroende för vår verksamhet bland befintliga och potentiella kunder, aktieägare och medarbetare. Ett stort tack till alla kollegor som gjort detta möjligt.
Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum AB