Castellum förvärvar fullt färdigställd kontorsfastighet av NCC för drygt 1 Mdkr

Castellum etablerar sig i expansiva Järva Krog i Solna. Det sker genom bolagsförvärv av NCC Property Fyrtioett AB och den moderna nybyggda kontorsfastigheten K11. Förvärvspriset uppgår till drygt 1 Mdkr.

”Ett toppmodernt hus i en dynamisk ny stadsdel som kombinerar funktionalitet och inspirerande miljöer”, säger Henrik Saxborn, vd för Castellum AB.

Med sitt läge längs vägen mellan Stockholm och Uppsala har värdshuset och krogen i århundraden varit en plats för såväl mat, vila, umgänge och affärer. Dagens Järva Krog är en energisk kvartersstad med moderna kontor, butiker, restauranger och service.

NCC utvecklar området och säljer fastigheterna efterhand som de färdigställs. Kontorsfastigheten K11 är nyligen uppförd och endast några hyresgästanpassningar återstår. K11 uppfyller alla krav på flexibilitet där hyresgästen kan anpassa sina lokaler efter skiftande behov. Den stora inomhusgården med glastak bidrar till en idealisk miljö för möten och samtal och en snäckformad trappa leder upp till kontoren där ljuddämpat glas säkerställer arbetsplatsens ljudmiljö. Varje kontorsplan har balkong, och huset kröns av en takterrass med utsikt över Brunnsviken. I gatuplan finns flera restauranger och butikslokaler och byggnaden är certifierad enligt BREEAM Excellent.

Genom förvärvet etablerar sig Castellum med mycket god tillgänglighet precis vid avfarten från E4. Det kommer även att byggas cirka 400 bostäder på intilliggande fastighet vilket ytterligare kommer bidra till ökad rörelse i området.

”K11 blir ett starkt komplement i vår portfölj med högkvalitativa kontorslokaler i bra läge utanför tull”, säger Martin Bjöörn, VD för Castellum Region Stockholm-Norr.

Affären i korthet:
Castellum förvärvar fastigheten K11 genom bolagsförvärv av NCC Property Fyrtioett AB
Förvärvspris: drygt 1 Mdkr inklusive omkostnader
Tillträde: 1 juli 2021

Uthyrbar area: 12 604 kvm
Årligt hyresvärde: 48,9 Mkr
Större hyresgäst: Hewlett-Packard Sverige AB
Ekonomisk uthyrningsgrad: 100% (inklusive hyresgarantier)
Genomsnittlig kontraktsduration (år): ca 5,3

För mer information vänligen kontakta:
Henrik Saxborn, VD Castellum AB, tel 0706-94 74 50
Ulrika Danielsson, ekonomi- och finansdirektör Castellum AB, tel 0706-47 12 61

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns på 14 svenska tillväxtorter samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Citat

Henrik Saxborn, vd Castellum AB