• Castellum/

Castellum skapar testbana för autonoma tunga elfordon – ny kund är en fordonstillverkare

Castellum har tecknat ett 3-årsavtal med en västsvensk fordonstillverkare som kommer att bedriva testverksamhet och utveckling av autonoma tunga fordon och elfordon på Castellum Säve (Säve Flygplats).

Att kunden väljer att köra sin testverksamhet av tunga fordon hos oss på Castellum Säve visar tydligt vad vi menar med vår vision att vara en värd bortom det förväntade. Vi hälsar dem välkomna och ser fram emot att tillsammans utveckla området för framtidens verksamheter”, säger Mariette Hilmersson, vd för Region Väst på Castellum.

Testverksamheten kommer att vara placerad i befintliga lokaler och testbanan är en del av den numera stängda landningsbanan.

Valet att skapa en testbana för tunga fordon på Castellum Säve ligger helt i linje i med Castellums stora expansionsplaner för området med målsättning att skapa ett av Nordens modernaste och största logistiknav, och ett område för innovation och utveckling med fokus på hållbara transporter och mobilitet.

Mariette Hilmersson, vd Region Väst, Castellum, 0739–42 09 02

Ulf Östermark, utvecklingsansvarig Castellum Säve, 0708-72 77 08

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 95,2 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 17 städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), vilket inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet. Castellum har under 2019 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB. Det innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler. Dessutom tilldelades Castellum guldnivå för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information besök www.castellum.se.

Att kunden väljer att köra sin testverksamhet av tunga fordon hos oss på Castellum Säve visar tydligt vad vi menar med vår vision att vara en värd bortom det förväntade. Vi hälsar välkomna och ser fram emot att tillsammans med dem utveckla området för framtidens verksamheter.
Mariette Hilmersson, vd för Region Väst på Castellum