• Castellum/

Ny rapport om framtidens arbetsliv: Tryggheten gör comeback – många nyfikna på coworking

Efter ett år med pandemi presenteras vårens stora undersökning på temat Framtidens arbetsliv. Den ger ett unikt perspektiv på hur pandemin påverkat svenskarnas syn på arbete, kontor, flexibilitet och samarbete – och indikerar stora förändringar.

”Rapporten ger värdefull kunskap för utformningen av morgondagens arbetsplatser”, säger Henrik Saxborn, vd på Castellum som beställt den stora undersökningen med över 2 000 kontorsarbetare.

Under ett drygt år med pandemin har det svenska kontorslandskapet skakats i sina grundvalar. Hur, var och när ska vi arbeta i framtiden? Svar och ledtrådar ges i rapporten ”Framtidens arbetsliv 2021” som offentliggörs idag. Rapporten sammanfattar och utvecklar resultatet från den undersökning som Axiom Insight genomfört på uppdrag av Castellum, och som utgör den tredje rapporten i serien Framtidens arbetsliv.

Kortfattat kan sägas att svenskarnas inställning till jobbet ändrats mycket på ett år. Men så var det ju knappast något vanligt år…

Några snabba insikter:

• Pandemin har fått oss att söka trygghet – heltid är det stora idealet
  • Vi har blivit mer lojala, och vill stanna längre på samma jobb
  • Samtidigt har behovet av ökad flexibilitet skjutit i höjden
  • Vi vill själva välja var vi ska jobba efter corona – kontoret, hemmet eller annan plats
  • Vi har höga förväntningar på att arbetsgivaren ska hjälpa oss med livspusslet
  • Kontorslandskapet är på väg ut och coworking har aldrig varit hetare

Medan vaccinet nu rullas ut står många företag inför utmaningen att anpassa sina arbetsplatser till det nya normala. Men vad är det egentligen medarbetarna förväntar sig, och hur har bilden av en attraktiv arbetsplats förändrats under pandemin? Stora delar av svaren finns i rapporten ”Framtidens arbetsliv 2021” (bifogad).

För mer information kontakta:
Malin Engelbrecht, chef för strategiska initiativ på Castellum, tel 0702-561057
Anders Westgårdh, presschef Castellum, tel 0738-567316

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 96 miljarder kronor. Vi finns på 14 svenska tillväxtorter samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 3,8 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighetsbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Rapporten ger värdefull kunskap för utformningen av morgondagens arbetsplatser
Henrik Saxborn, vd på Castellum