Snart når Castellum målet: 100% fossilfri energi i alla fastigheter

Castellum jobbar hårt och fokuserat för att år 2030 nå målet om klimatneutralitet. Redan idag är hela 97% av energianvändningen fossilfri. Det återstår alltså de sista 3 procenten.

”Vi räknar med att nå 100 % inom 2-3 år om vi tillgodoräknar oss vår egen produktion från solcellerna”, säger Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

Solenergi är alltså en avgörande nyckel i Castellums branschledande hållbarhetsarbete.

I Göteborg ligger en av Europas största solcellsanläggningar på tak. Det är på Hisingen Logistikpark där vår kund Jollyroom har sina nya lokaler. Anläggningen på taket är 30 000 kvadratmeter stor (eller cirka 5 fotbollsplaner) och producerar energi som motsvarar årsbehovet av el för hela 660 villor.

På fredag får anläggningen besök av EU-parlamentarikern Jörgen Warborn som tillsammans med Anna Kinberg Batra och vår VD Henrik Saxborn bestiger taket för att uppleva solenergins kraft och potential. I somras antog Castellums styrelse två färdplaner som pekar ut vilka delmål som måste uppnås inom varje verksamhetsområde för att klara det uppsatta 2030-målet. Ett av delmålen som alltså ser ut att kunna uppnås inom kort är att vara helt fossilfri för all energianvändning i fastigheterna.

”I år har vi startat 14 större solcellsanläggningar och till 2025 ska vi ha byggt minst 100 större solcellsanläggningar. Satsningen på sol samordnas i vårt solcellsprogram som går under namnet ”100 på sol”, förklarar Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

Andra åtgärder som vi på Castellum jobbar aktivt med för att nå 100% icke-fossil energianvändning är att gå över till förnybar fjärrvärme för uppvärmning, och inköp av el från vatten- och vindkraft. I förlängningen ser vi också att energilagring behöver vara en del av lösningen för att minska effekttopparna.

Filip Elland, hållbarhetschef Castellum, tel 031-607426 eller filip.elland@castellum.se

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 98 miljarder kronor. Vi finns i 17 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om ­4,3miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimat­neutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och bygg­bolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellum­aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Filip Elland, hållbarhetschef Castellum