• Catena/

Bokslutskommuniké januari – december 2023: Goda förutsättningar för fortsatt tillväxt

Med ett starkt resultat och en stabil balansräkning har Catena de bästa förutsättningarna att fortsatt vidareutveckla sin redan starka position.

2024-02-22 klockan 8.00

• Hyresintäkterna ökade med 17 procent till 1 808 Mkr (1 544).
  • Driftsöverskottet ökade med 19 procent till 1 447 Mkr (1 220).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 16 procent till 1 107 Mkr (954).
  • Förvaltningsresultat per aktie ökade med 4 procent till 22,15 kr (21,35).
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 524 Mkr (865).
  • Årets resultat minskade till 986 Mkr (1 996) motsvarande ett resultat per aktie om 19,74 kr (44,68).
  • Långsiktigt substansvärde EPRA NRV per aktie ökade till 392,17 kr (371,39).
  • 39 procent av uthyrningsbar yta är miljöcertifierad, vilket motsvarar 883 tkvm.
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 8,50 kr (8,26) per aktie, motsvarande en ökning om 3 procent att utbetalas vid två tillfällen om vardera 4,25 kr.

Catenas VD Jörgen Eriksson kommenterar delårsrapporten:

- Catenas verksamhet utvecklas snabbt. Med årets resultat kan vi slå fast att vårt erbjudande och arbetssätt matchar samhällets behov och kraven som ställs på framtidens logistikfastigheter. Vi tror på vår idé och vi kan konstatera att våra intressenter också gör det.

- Att tillföra kvalitativa logistikfastigheter på bra lägen är alltid intressant för oss och vi arbetar intensivt för att bibehålla vårt tempo och hela tiden skapa förutsättningar för både nya affärer och framtida nyproduktion.

Klockan 9.30 den 22 februari sker en webbsändning för delårsrapporten januari – december 2023. Följ webbsändningen via länk https://financialhearings.com/event/46652

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Sofie Bennsten, vice VD och CFO, Tel. 0730-70 22 41 sofie.bennsten@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid ovan angiven tidpunkt.

Om Catena
Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 30 872 Mkr per den 31 december 2023. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.