Catena bygger ut och förlänger avtal i Borlänge

Catena investerar 90 Mkr i en tillbyggnation för hyresgästen ICA.

2022-02-14 kl.13.30

Tillbyggnationen om cirka 3570 kvm sker i den befintliga fastigheten Planeraren 2 i Borlänge, en av flera logistikanläggningar för livsmedelsdistribution som Catena hyr ut till ICA. Investeringen omfattar både tillbyggnad av ytterligare lagerytor och anpassningar i befintlig byggnad, däribland utökning av kylda ytor. Projektet gör att ICA kan öka sin kapacitet i mellansverige.

I samband med projektet tecknar Catena även ett nytt 10-årigt hyresavtal med ICA.

- ICA är sedan länge en av Catenas större hyresgäster och har verksamhet i våra logistikanläggningar på flera orter. Vi är mycket glada att samarbetet nu utökas ytterligare, säger Catenas Regionchef Tobias Karlsson.

Tillbyggnationen beräknas vara klar under första kvartalet 2023 och ICA planerar att ta den i drift under slutet av 2023.

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catenafastigheter.se
Tobias Karlsson, Regionchef Stockholm, Tel. 0730-70 22 36 tobias.karlsson@catenafastigheter.se
Följ oss: catenafastigheter.se / LinkedIn / Twitter

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 21 972,6 Mkr per den 30 september 2021. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.