Catena förvärvar fastighet i Malmö för 89 Mkr

2017-03-24 kl. 15:30

Catena har tecknat avtal om att förvärva fastigheten Morup 5 belägen i Östra Hamnen i Malmö. Affären sker som ett bolagsförvärv till ett underliggande fastighetsvärde om drygt 89 Mkr. Säljare är Bring Cargo Inrikes AB som även blir den största hyresgästen i fastigheten tillsammans med Kurt Nagel och Lehnkering. Fastigheten med sitt centrala läge i Malmö är ett bra exempel på citylogistik, det vill säga lager och distribution i nära anslutning till en storstadsregion.

Byggnaden omfattar cirka 25 000 kvadratmeter bestående av logistikytor, en mindre del kontor och övriga ytor. Byggnaden är uppförd 1962 och är flexibel och väl anpassad för sitt ändamål. Fastigheten har en årlig hyresintäkt om drygt 15 Mkr med än mindre del vakant om drygt 4 000 kvadratmeter. Bring tecknar nytt 4-årigt hyresavtal i samband med förvärvet och genomsnittlig hyresavtalstid för fastigheten blir cirka tre år. Köpeskillingen för aktierna uppgår till drygt 22 Mkr och förvärvet finansieras initialt via egen kassa. Catena tillträder fastigheten den 29 mars 2017.

”Det är glädjande att vi kan stärka vår närvaro i Malmö – en av Europas mest expansiva regioner. Fastigheter inom närdistribution och citylogistik är prioriterat för Catena och att dessutom få en distributör, som löser vardagslogistiken för både stora och små verksamheter i hela Norden, som ny hyresgäst i Malmöregionen är ett stort plus.” säger Catenas VD Gustaf Hermelin i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD                                    Christian Berglund, regionchef Malmö

Tel. 070-560 00 00                                      Tel. 0702-17 83 88

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se        christian.berglund@catenafastigheter.se

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna fastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 10 786,4 Mkr per 31 december 2016.

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.