Catena förvärvar nybyggd logistikfastighet för 398 Mkr i Helsingborg

Catena har tecknat avtal med DSV Road Holding A/S om förvärv av en fastighet i Helsingborg via en bolagsaffär till ett underliggande fastighetsvärde om 398 Mkr före avdrag för latent skatt.

2024-03-27 kl. 13.00

Fastigheten Torbornahögen 7 ligger i Ättekulla industriområde i Helsingborg och omfattar en total tomtyta om 41 800 kvadratmeter. Förvärvet genomförs som en sale-and-leaseback-transaktion där DSV Road AB i samband med transaktionen tecknar ett 10-årigt hyresavtal med Catena avseende en nyproducerad, 29 330 kvadratmeter stor logistikanläggning som kommer att certifieras BREEAM Very Good, anläggningen utrustas med en solcellsanläggning om 500 kW.

Hyresgästen i den nybyggda anläggningen, DSV Road AB, är ett dotterbolag till DSV Road Holding A/S som erbjuder logistiklösningar för vägtransport inom Europa och med distributionsnätverk i såväl Nordamerika som Afrika.

- Vi ser fram emot att välkomna DSV Road som hyresgäst samtidigt som vi expanderar vårt fastighetsbestånd i Helsingborg med fler högkvalitativa ytor, Catena har sedan länge en stark förankring i Helsingborg som återkommande rankas som ett av Sveriges bästa logistiklägen, säger Fredrik Renå som är Regionchef Syd på Catena.

Det estimerade driftsöverskottet uppgår till 23-24 Mkr, tillträdet sker den 27 mars 2024. Catena äger sedan tidigare fastigheterna Bunkagården Mellersta 1 och Bunkagården Mellersta 2 i Ättekulla industriområde.

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Fredrik Renå, Regionchef Syd, Tel. 0727-43 45 44, fredrik.rena@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 30 872 Mkr per den 31 december 2023. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.