Catena förvärvar resterande 40 procent av e-handelskluster i Ängelholm

2017-07-10 kl. 15:30

Catena har tecknat avtal med Falvir AB att förvärva resterande 40 procent av Queenswall AB med tillträde den 1 oktober 2017. Köpeskillingen uppgår till drygt 70 Mkr. Underliggande fastighetsvärde för färdigställda byggnader samt kvarvarande utvecklingsbar mark uppgår till 498 Mkr.

Catena förvärvade 60 procent av bolaget Queenswall AB i juli 2015, tillsammans med Falvir AB (40 procent). Bolaget äger idag drygt 205 000 kvadratmeter utvecklingsbar logistikmark väl belägen söder om Ängelholm utmed E6:an. På fastigheterna har bolaget färdigställt två större logistikbyggnader om totalt cirka   58 000 kvm för e-handel, med Boozt Fashion AB som största hyresgäst. Hyresvärdet uppgår till 36 Mkr per årsbasis.

”Genom förvärvet stärker Catena sin position i Ängelholm med ett expansivt e-handelskluster. Ängelholm är strategiskt belägen för både nationella och internationella godsflöden och den kvarvarande marken ger oss goda möjligheter att fortsätta utvecklingen av området med för logistik anpassade anläggningar.” säger Catenas VD, Benny Thögersen, i en kommentar.

Benny Thögersen, VD                                 Göran Jönsson, regionchef Helsingborg

Tel. 0706-60 83 50                                      Tel. 0730-70 22 66

benny.thogersen@catenafastigheter.se      goran.jonsson@catenafastigheter.se

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna fastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 11 506,4 Mkr per 30 juni 2017.

Catena AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.