Catena går vidare i försäljningsprocessen

Catena har med stöd av styrelsens beslut den 22 september 2010 utrett möjligheterna att avyttra delar av Catenas fastighetsbestånd. För detta ändamål har Catella Corporate Finance anlitats i strukturfrågor, kvalificering av budgivare samt inhämtande av anbud. Anbud har inhämtats på aktierna i ett av Catenas dotterbolag (”Fastighetsbolaget”) som innehåller Catenas samlade bestånd av fastigheter med undantag för fastigheterna Solna Hagalund 2:2 och Solna Stora Frösunda 2 vilka fortsatt kommer att ägas av Catena.

Efter utvärdering av mottagna anbud har styrelsen efter samråd med Catella konstaterat att Fastighets AB Balder (”Balder”) inkommit med det mest fördelaktiga anbudet. Styrelsen har mot denna bakgrund fattat beslut om att, villkorat av slutförhandlingar av överlåtelseavtal och godkännanden av extra bolagsstämmor enligt nedan, överlåta Fastighetsbolaget till Balder. Köpeskillingen för Fastighetsbolaget kan för närvarande inte närmare anges men kommer att grundas på Balders bud på fastigheterna om cirka 1,6 miljarder kronor från vilket belopp skall avräknas bland annat viss del av den latenta skatt som belöper på fastigheterna.

Mot bakgrund av att Erik Selin är styrelseledamot i såväl Catena som i Balder föreligger ett jävsförhållande, varför överlåtelseavtalet avseende Fastighetsbolaget inte kommer att undertecknas förrän Balders extra bolagsstämma beslutat godkänna Balders styrelses beslut att förvärva Fastighetsbolaget.

Den omständigheten att Balders huvudägare Erik Selin är styrelseledamot i Catena medför att Erik Selin är att anse som närstående till Catena varför Catenas styrelses beslut om överlåtelsen är villkorad av att Catenas extra bolagsstämma i enlighet med aktiebolagslagen 16 kap (de s.k. LEO-lagsbestämmelserna) godkänner överlåtelsen av Fastighetsbolaget.

Kallelse till extra bolagsstämma kommer att ske inom kort varvid de närmare villkoren för försäljningen kommer att presenteras.

Enligt den preliminära tidplanen kommer de extra bolagsstämmorna och avtalets undertecknande att ske under januari 2011.

Det noteras särskilt att Erik Selin på grund av jäv inte deltagit i styrelsens beredning av ärendet eller i styrelsens beslut.

För ytterligare information kontakta gärna styrelsens ordförande Henry Klotz, +44 (0)7766 205 145 eller VD Peter Hallgren, telefon 031 760 09 32

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Catena AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen har lämnats till media för offentliggörande den 22 december 2010, klockan 08.57.

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna handelsfastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning genom att bli en ledande aktör med inriktning mot handelsfastigheter på ett antal strategiska orter.