Catena gör bytesaffär med Malmö Kommun

2016-05-23 kl. 13:00

Catena har gjort en villkorad överenskommelse med Malmö Kommun. Överenskommelse består av att Catena säljer fastigheterna Terminalen 3 och Terminalen 4 i Malmö, till ett fastighetsvärde om 140 Mkr. Lokalerna om 33 000 kvadratmeter respektive 1 290 kvadratmeter består av logistikytor. Hyresvärdet på fastigheterna uppgår till cirka 15 Mkr. Terminalen 3 är i dagsläget vakant och har tidigare förhyrts av DHL, vars verksamhet nu har flyttat till den nya terminalen i Sunnanå.

Samtidigt förvärvar Catena från Malmö Kommun tre fastigheter, Sockret 1, 2, och 6 samt marken till Sockret 4 (idag innehar Catena denna med tomträtt), till ett fastighetsvärde om 50 Mkr.

Tillträdet för båda affärerna beräknas bli under hösten 2016.

Affären är villkorad av beslut från kommunfullmäktige i Malmö. Beslut från fullmäktige väntas efter sommaren 2016.

”I och med affären får kommunen tillgång till våra fastigheter för att utveckla hamnområdet i Malmö. Catena får i gengäld fastigheter i ett attraktivt logistikläge som vi på sikt kan utveckla till framtidens citylogistik och som dessutom är belägna intill vår redan ägda fastighet Sockret 4.” säger Catenas VD, Gustaf Hermelin, i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD

Tel. 070-560 00 00

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se

Mikael Halling, vVD

Mikael.halling@catenafastigheter.se

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna fastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 10 131,6 Mkr per 31 mars 2016.

Informationen är sådan som Catena AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.