Catena säljer fastighet i Växjö för 260 Mkr

Catena säljer idag genom en bolagsaffär fastigheten Fröträdet 1 i Växjö till Alwex Holding AB till ett underliggande fastighetsvärde om 260 Mkr. Köpeskillingen för aktierna uppgår till 177 Mkr och fastigheten säljs till bokfört värde.

2022-06-10 kl. 12:45

Fastigheten Fröträdet 1 som är belägen i Växjö på Räppe industriområde har en markareal på 188 515 kvm med uthyrningsbar yta om 68 580 kvm. Alwex Lager & Logistik AB är idag den största hyresgästen med ett kontrakt som sträcker sig till 2024. Driftnettot uppgår till 14 Mkr.

- Vi är glada att kunna sälja Fröträdet 1 till Alwex som idag hyr merparten av fastigheten. I processen fortsätter Catena att renodla fastighetsbeståndet emot mer moderna fastigheter med optimalt logistiskt läge, säger Jonas Arvidsson, regionchef i Göteborg

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catenafastigheter.se
Jonas Arvidsson, Regionchef Göteborg, Tel. 0730-70 22 60, jonas.arvidsson@catenafastigheter.se
Följ oss: catenafastigheter.se / LinkedIn / Twitter

Denna information är sådan som Catena är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-06-10 12:45 CET.

Om Catena

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 24 905 Mkr per den 31 mars 2022. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.