Catena tillträder fastighet i Kungsbacka

Catena har förvärvat två nybyggda fastigheter i Fjärås, Kungsbacka via en bolagsaffär till ett underliggande fastighetsvärde om 246 Mkr före avdrag för latent skatt. Idag sker det första tillträdet.

2023-09-01 kl. 15:00

De båda fastigheterna Äskatorp 4:9 och 4:26 ligger i nära anslutning till E6:an i Fjärås, söder om Kungsbacka. Säljare är fastighetsutvecklaren BRA-koncernen som nu har färdigställt Äskatorp 4:9 så att Catena kan tillträda. Hyresgäst i den färdigställda anläggningen är Nordic Labtech AB som utvecklar och tillverkar högteknologiska labbprodukter.

På den andra fastigheten, Äskatorp 4:26 med tillträde Q1 2024, kommer Strihl Scandinavia AB och Seagull-Eye Logistics AB att hyra ytor. Strihl Scandinavia AB tillverkar och säljer belysningsmateriel och är en del av industrigruppen Indutrade. Seagull-Eye Logistics AB är en del av Seagull Group med fokus på funktionella kläder under varumärkena Five Seasons, Norrsken, Snoot och N82.

- Det känns utmärkt att vi kan tillföra både spännande hyresgäster och fler kvalitativa fastigheter till portföljen, säger Catenas regionchef i Göteborg Jonas Arvidsson.

Sammanfattning

• De båda fastigheterna har en total markareal om 29 754 kvm med en uthyrningsbar yta om 14 061 kvm
  • Båda fastigheterna certifieras BREEAM Very Good
  • Genomsnittlig kontraktstid är 8 år
  • Driftnettot för båda fastigheterna väntas uppgå till 14,5 Mkr

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Jonas Arvidsson, Regionchef Göteborg och Jönköping, Tel. 0730-70 22 60, jonas.arvidsson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn / Twitter

Om Catena
Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 28 806 Mkr per den 30 juni 2023. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.