• Catena/

Catena välkomnar Handelsbanken som affärspartner - tecknar lån med grön prägel

Catena tecknar ett nytt lånavtal med Handelsbanken. Avtalet omfattar kriterier kopplat till energiprestanda för två av Catenas fastigheter.

3 april 2023 kl. 14:00

Catena arbetar målinriktat för att uppnå en uthållig och lönsam verksamhet vilket innefattar ett hållbart och klimatvänligt arbetssätt. Tillsammans med Handelsbanken har Catena under mars månad tecknat en ny kreditfacilitet med gröna villkor. Faciliteten finansierar två fastigheter - Jordbromalm 4:41 i Haninge som har energiklass B och Glasblåsaren 14, Linköping som har energiklass F. Jordbromalm 4:41 lever idag upp till kraven för en grön klassificering. För Glasblåsaren 14 är ambitionen att transformera fastigheten under lånets löptid för att också bli tillräckligt energieffektiv för en grön klassificering.

Catenas långsiktiga ambition är att senast till 2030 bli nettonoll i växtgasutsläpp för hela sin verksamhet inkluderat Scope 3.

- Vi på Catena är glada att kunna välkomna en nygammal affärsrelation med Handelsbanken som vi uppskattar som en långsiktig aktör. Tillsammans kan vi bidra med flera positiva insatser för en hållbar verksamhet. Den finansiella sektorn har stor möjlighet att påverka utvecklingen i en mer klimatvänlig riktning och som låntagare känner vi ett stort ansvar att bidra till detta, säger David Silvesjö, Finanschef, Catena.

David Silvesjö, Finanschef, Tel. 0730-70 22 22, david.silvesjo@catena.se
Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn / Twitter

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar, äger och förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att uppvisa ett starkt kassaflöde som möjliggör en stabil utveckling och ger aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 27 219 Mkr per den 30 december 2022. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.