DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2010

Fortsatt bra utveckling i Catena

• Periodens hyresintäkter uppgick till 117,7 Mkr (118,5).
  • Periodens förvaltningsresultat uppgick till 73,2 Mkr (62,9), motsvarande 6,33 kr per aktie (5,44).
  • Periodens resultat före skatt uppgick till 219,3 Mkr (12,7).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 150,0 Mkr (10,5) motsvarande 12,97 kr per aktie (0,91).
  • Realiserade värdeförändringar ingår i periodens resultat före skatt med 17,2 Mkr (0,0).
  • Orealiserade värdeförändringar ingår i periodens resultat före skatt med 128,9 Mkr (-50,2), varav fastigheter utgör 121,7 Mkr (-47,0) och derivat 7,2 Mkr (-3,2).
  • Investeringar i befintligt bestånd har uppgått till 12 Mkr (30) under perioden.

Ovanstående uppgifter avser kvarvarande verksamheter, dvs. efter avyttring av det norska
fastighetsbeståndet.

Periodens resultat efter skatt inklusive avyttrade verksamheter uppgick till 253,5 Mkr (64,7).

VD Peter Hallgren kommenterar:

·        Den orealiserade värdeförändringen på 122 Mkr är till största delen hänförlig till Haga Norra, där arbetet med en ny detaljplan fortgår enligt plan.

·        Den ändring av fokus i Catenas verksamhet som aviserats innebär att några nyförvärv av fastigheter för närvarande inte är aktuella. Däremot fortsätter ansträngningarna att förädla befintligt bestånd tillsammans med gamla och nya hyresgäster.

·        Arbetet med att utreda förutsättningarna för en eventuell avyttring av delar av
Catenas fastighetsbestånd har startat.

För ytterligare information kontakta gärna VD Peter Hallgren, telefon 031 760 09 32 eller CFO Rune Jonsson, telefon 031 760 09 35.

Delårsrapporten kan laddas ned från www.catenafastigheter.se.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Catena AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen har lämnats till media för offentliggörande den 27 oktober 20 10, klockan 08.15.

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna handelsfastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning genom att bli en ledande aktör med inriktning mot handelsfastigheter på ett antal strategiska orter.