• Catena/

Delårsrapport januari – september 2022: Står starka i en föränderlig värld

Catenas hyresintäkter i perioden steg 12 procent till 1 150 Mkr och förvaltningsresultatet uppgick till 723 Mkr vilket är en ökning med 18 procent i jämförelse med samma period förra året. Catena har en stark finansiell ställning med en låg belåningsgrad och god säkerhetsmarginal i sina investeringar. Med starka långsiktiga trender i ryggen och en fortsatt efterfrågan på bolagets fastigheter intar Catena en unik marknadsposition med spännande möjligheter framåt.

2022-10-28 kl.08:00

• Hyresintäkterna ökade med 12 procent till 1 150 Mkr (1 027).
  • Driftsöverskottet ökade med 11 procent till 911 Mkr (821).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 18 procent till 723 Mkr (611).
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 1 230 Mkr (1 260).
  • Periodens resultat ökade till 2 133 Mkr (1 615), motsvarande ett resultat per aktie om 48,56 kr (40,25).
  • Långsiktigt substansvärde EPRA NRV per aktie ökade till 375,58 kr (292,75).

Catenas VD Jörgen Eriksson kommenterar delårsrapporten:

- Vi går ifrån ett logistiknätverk som bygger på ”just in time” till ett större fokus på ”just in case”, eftersom företag behöver kunna hantera snabbt skiftande konsumentbeteenden och scenarier. Med vår unika markbank och sektorledande portfölj är Catena redo att stödja nuvarande och framtida kunder i denna transformation.

- Drivet av invasionen av Ukraina samt rådande energikris i Europa, har volatiliteten på kapitalmarknaderna påverkat fastighetsbolagens möjlighet att anskaffa kapital. Att sia om vart inflation och räntor tar vägen är svårt, Catena hr intagit en hållning med en låg belåningsgrad och en hög räntetäckningsgrad vilket borgar för utrymme att agera på möjligheter som dyker upp i denna tid samt genomföra våra projekt med goda marginaler. Detta tillsammans med att övervägande del av våra hyreskontrakt är knutna till konsumentprisindex gör att vi kan parera effekten av högre inflation och räntor.

Klockan 10:00 idag sker en webbsändning för delårsrapporten januari – september 2022.

Följ webbsändningen via länk: https://financialhearings.com/event/43481

Telefonkonferens: SE: +46850516386 UK: +442031984884 US: +14123176300 PIN-kod: 9228163#

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Sofie Bennsten vice VD och CFO, Tel. 0730-70 22 41 sofie.bennsten@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn / Twitter

Informationen är sådan som Catena är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-28 08:00 CET.

Om Catena

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 26 667 Mkr per den 30 september 2022. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.