Delårsrapport januari-september 2006

FORTSATT STARK UTVECKLING FÖR CATENA

• Periodens hyresintäkter uppgick till 131,8 mkr (127,7 proforma motsvarande period 2005).

• Periodens förvaltningsresultat exklusive börsintroduktionskostnader uppgick till 81,4 mkr (66,6 proforma), motsvarande 7,04 kr per aktie (5,76 proforma). Periodens förvaltningsresultat inklusive börsintroduktionskostnader på 10,6 mkr uppgick till 70,8 mkr (66,6 proforma), motsvarande 6,12 kr per aktie (5,76 proforma).

• Periodens resultat före skatt uppgick till 195,1 mkr (322,7 proforma). I periodens resultat ingår orealiserade värdeförändringar i fastigheter och finansiella instrument med 124,3 mkr (256,1 proforma) samt kostnader för börsintroduktion med 10,6 mkr (0,0 proforma).

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 143,4 mkr (232,1 proforma) motsvarande 12,40 kr per aktie (20,07 proforma).

• Aktieägartillskott har erhållits under perioden med 60,0 mkr.

VD PETER HALLGREN KOMMENTERAR:

”Värdet på Catenas fastigheter fortsatte att öka under tredje kvartalet. Uppgången beror framförallt på en stark marknad för handelsfastigheter i Norge. Sammantaget ökade värdet på Catenas fastigheter under årets nio första månader med 119,6 miljoner kronor.”

”Under kvartalet har vi fortsatt att öka vår uthyrning. Här har vårt kunnande inom handel spelat en central roll i relationen till vår hyresgäst i Värnhem – som är ett outletföretag för kläder. Kunden har tecknat avtal om att hyra ytterligare 1 050 kvadratmeter.”

”Investeringen i befintliga fastigheter för våra hyresgästers räkning fortlöper enligt plan. Under rapportperioden har fattats beslut om investeringar på totalt 57,1 MSEK.”

”Vi fortsätter att leta intressanta möjligheter att förvärva handelsfastigheter. Under kvartalet beslutade vi att utnyttja vår option att förvärva ytterligare en välbelägen fastighet i Sisjön, Mölndals kommun. I fastigheten – som köps för 64 miljoner kronor och är på 5 000 kvadratmeter – har Catenas hyresgäst Bilia Fordon sedan tidigare sin försäljning av Ford.”

Göteborg 2006-11-09

Catena AB (publ)

Delårsrapporten kan laddas ned från www.catenafastigheter.se

För information kontakta gärna VD Peter Hallgren, tel 031 760 09 32,