Gemensamt spadtag för Logistikposition Ramlösa i Helsingborg

Torsdagen den 14 mars togs ett symboliskt spadtag på nya Logistikposition Ramlösa i Helsingborg.

2024-03-14 kl.15.30

Spadtaget för den 75 000 kvm stora logistikfastigheten togs gemensamt av Jörgen Eriksson, VD Catena, Johan Kallin, VD Nowaste Logistics, Jan Björklund (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Helsingborg och Alexander Svensson (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Helsingborgs stad. I samband med spadtaget planterades ett Aroma-äppelträd, Skånes landskapsäpple, som ska få växa på platsen.

Hyresgäst blir tredjepartslogistikföretaget Nowaste Logistics, ett av branschens mest progressiva och snabbväxande logistikbolag med kärnkompetens inom automation, IT och ledarskap.

– Vi har samarbetat med Nowaste länge och det känns fantastiskt att nu få utöka det samarbetet ytterligare på Logistikposition Ramlösa. Med det här projektet vill vi ta nästa steg gällande hållbarhet och förändra bilden av logistikfastigheter som grå lådor, säger Jörgen Eriksson, VD Catena.

På området har byggnationerna av tre anläggningar, inklusive en högdel om 25 m, redan påbörjats. Catena siktar på en hållbar, effektiv och estetiskt tilltalande utveckling av Logistikposition Ramlösa, med fokus på att skapa attraktiva arbetsplatser och ett uppskattat besöksområde. Målet är att miljöcertifiera enligt BREEAM Excellent och NollCO2. Projektet är det första i Sverige som registreras enligt BREEAMS nya manual i v.6.0 som linjerar med EU:s taxonomiförordning för nyproduktion.

Inflyttning för den första byggnaden är beräknad till hösten 2024, och området i sin helhet under 2026.

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Om Catena
Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning Fastigheterna hade ett totalt värde om 30 872 Mkr per den 31 december 2023. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.