Limträ förstahandsval när ett av nordens största lager byggs

Nu är första sektionen rest i samband med byggnationen av Elgigantens nya logistikanläggning i Jönköping, en byggnad om totalt 86 600 kvm där den bärande konstruktionen består helt av limträ.

2023-04-25 kl.11.00

Catena uppför anläggningen med BRA Bygg som huvudentreprenör. Projektet har högt ställda hållbarhetskrav med målsättningen att miljöcertifieras enligt BREEAM Excellent. Certifieringen ställer höga krav på hela produktionsledet, inte minst i materialval, vilket är anledningen till att stommen byggs i limträ. Totalt rör det sig om över 500 sadelbalkar som är 24 meter långa och nästan 2 meter höga.

- Med den här anläggningen är vi banbrytande på flera sätt. Målet är att den både ska certifieras enligt WELL Core för att säkerställa en hälsosam arbetsplats och BREEAM Excellent för en hög miljöprestanda. Det handlar egentligen bara om miljöavtrycket, det är inte svårare än så. Med trästomme ger byggnaden ett betydligt lägre koldioxidavtryck än om vi använt stål – det är inte svårare än så, säger Jonas Arvidsson, regionchef på Catena.

- Vi är stolta över att vara del av att bryta ny mark och visa att det är möjligt att bygga rekordstort i trä, kommenterar Magnus Riemer, koncernchef på BRA AB.

- Vi upplever att efterfrågan på våra limträstommar har ökat kraftigt. Det har också blivit vanligare att kombinera både trä, stål och betong i så kallade hybridbyggnader. Det handlar om att använda rätt material på rätt plats vilket är ett viktigt steg i rätt riktning för att klimatavtrycket skall bli så lågt som möjligt, säger Johan Åhlen, vd på Moelven Töreboda.

- Det finns många olika aspekter för oss när det kommer till materialval. Nummer ett är att vi vill vara så klimatsmarta som möjligt när vi bygger en ny fastighet, att vi gör ett så litet klimatavtryck som möjligt helt enkelt. Vi arbetar med olika miljöcertifieringar och att jobba med limträ bidrar på ett positivt sätt, säger Andreas Alm, Maintenance & Environment Manager på Elgiganten.

Markområdet omfattar cirka 200 000 kvm i anslutning till Torsvik Industriområde invid E4, i höjd med Hyltena trafikplats och granne med Elgigantens befintliga centrallager. Jönköpingsregionen har sedan lång tid en stark ställning som ett optimalt logistikläge med goda förutsättningar att möjliggöra dagen-efter-leveranser till hela Norden.

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Jonas Arvidsson, Tel. 0730-70 22 60 jonas.arvidsson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn / Twitter

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 27 219 Mkr per den 30 december 2022. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.