En av tre ”facebookar” minst en kvart om dagen på jobbet

– Stockholmarna, mest aktiva i sociala medier på arbetstid

Vi lägger tid på sociala medier, oavsett om vi arbetar eller ej. En av tre intervjuade svenskar (34,3 procent) berättar att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier under arbetstid. Mest aktiva är Stockholmarna, här säger hela 41,2 procent att de är aktiva en kvart eller mer på sociala medier under arbetstiden. Minst aktiva i sociala medier på arbetstid är göteborgarna, här säger 28,6 procent att de använder 15 minuter eller mer till sociala medier under arbetsdagen.

Vårt behov av att följa uppdateringarna som görs i våra flöden i sociala medier ökar. Och arbetstiden är inget undantag. När IT-bemanningsföretaget Centric intervjuar lite mer än 1000 svenskar kan de konstatera att drygt en av tre (34,3 procent) är aktiva 15 minuter eller mer i sociala medier på arbetstid. 29,1 procent säger att de lägger mindre än en kvart på sociala medier och 31 procent säger att det inte besöker sociala medier alls på arbetstid.

Aktivitetsgraden varierar dock beroende på var man bor i landet. Bland Stockholmarna säger hela 41,2 procent att de är aktiva 15 minuter eller mer i sociala medier på arbetet. 20,4 procent säger att de ägnar mellan 15 och 30 minuter åt sociala medier en vanlig arbetsdag. 9,9 procent mellan en halv och en hel timme och 10,9 procent av stockholmarna säger att de ägnar mer än en timme åt sociala medier en vanlig arbetsdag. Detta kan jämföras med göteborgarna, här säger endast 28,6 procent att de använder sociala medier i 15 minuter eller mer en arbetsdag, 32,8 procent av göteborgarna säger dessutom att de inte använder sociala medier alls under arbetsdagen.

Även ålder påverkar svenskarnas intresse för sociala medier en arbetsdag. I gruppen 18 – 29 år säger varannan respondent (50,6 procent) att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier.  Det är dubbelt så många som i gruppen 45 – 64 år, här säger endast 25,3 procent att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier. I denna grupp säger 37,4 procent att de inte använder sociala medier alls under arbetsdagen. Med dessa siffror är de den åldersgrupp som använder sociala medier minst under arbetsdagen.

– Jag tror att arbete och fritid flyter samman mer idag än tidigare, säger Klas Bonde, vd på Centric Professionals. Gränsen är inte lika tydlig. Vi sköter arbetsrelaterade sysslor på fritiden och sköter privata saker på arbetstid. Att människor sedan använder sociala medier under arbetsdagen behöver ju inte nödvändigtvis innebära att de skippar arbetet, Det kan ju innebära att de sköter arbetsrelaterade uppgifter i sociala medier. Vi som arbetar med bemanning och rekrytering vet exempelvis att många i samband med anställningar gör bakgrundscheckar på potentiella medarbetare i sociala medier. Men vi får väl ändå medge att skillnaderna mellan stockholmare och göteborgare är relativt stor. Vi kanske kan misstänka att göteborgarna har en något bättre arbetsmoral än stockholmarna.

Undersökningen genomfördes i mars 2016 på uppdrag av Centric. 1.012 svenskar deltog i en undersökning med automatiska telefonintervjuer. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Tel: 010-219 05 00  / 0709-11 64 14

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping och Malmö. Koncernen omsatte ca en halv miljard EUR i hela Europa.

Jag tror att arbete och fritid flyter samman mer idag än tidigare.
Klas Bonde, vd Centric Professionals