Sex av tio chefer har svårt att hitta rätt kompetens

– Bemanningstrenden fortsätter

En utdragen rekryteringsprocess är sällan en dans på rosor. Problemet är att det är lättare sagt än gjort att hitta rätt person till rätt plats. Detta visar en färsk undersökning som bemanningsföretaget Centric låtit utföra bland chefer runt om i landet. Av de tillfrågade svarar 64 procent att det är svårt att hitta tillräckligt kvalificerade medarbetare. Detta kan vara en av anledningarna till att inhyrning av personal blir allt vanligare bland företag. Under det senaste året har två av tio arbetsgivare ökat andelen inhyrda medarbetare – en
ökning som kommer att hålla i sig även framöver.

Att hitta nya talanger till verksamheten är inte direkt något enkel match. Enligt en chefsundersökning som utförts på uppdrag av Centric anser nämligen mer än varannan arbetsgivare att det är tufft att hitta personal som lever upp till förväntningarna. Överlag är problemet som störst inom den privata sektorn. Där svarar totalt 65 procent att det är svårt att få tag i tillräckligt kvalificerad arbetskraft. Inom sjukvården (72 procent) och bank- och finansbranschen (71 procent) är det som svårast. När det gäller den offentliga sektorn ligger siffran på 61 procent och inte helt oväntat är det besvärligast för ledare som söker folk till ideella eller frivilliga organisationer (75 procent).

Centrics undersökning tyder även på att inhyrning av personal förekommer allt oftare och problematiken att hitta tillräckligt kvalificerade medarbetare kan vara en bakomliggande orsak till detta. Av de arbetsgivare som har medverkat i undersökningen svarar två av tio (20 procent) att de har ökat andelen inhyrda medarbetare under det senaste året. Inom den privata sektorn ligger siffran på 19 procent och inom den offentliga är resultatet högre ändå. Där svarar totalt 23 procent att verksamhetens inhyrda personalkår har vuxit, framför allt inom sjukvården och socialtjänsten (36 procent). Och resultatet tyder på att bemanningstrenden kommer att hålla i sig. Totalt svarar 19 procent av cheferna att de kommer att öka andelen inhyrda medarbetare även under kommande år, och utvecklingen gäller såväl offentlig sektor (20 procent) som privat (19 procent).

En av anledningarna till att allt fler företag väljer att hyra in personal är säkerligen svårigheten att hitta personer med rätt erfarenhet och spetskompetens. En annan anledning kan vara flexibiliteten då det ofta handlar om kortare uppdrag, säger Klas Bonde, vd för Centric Professionals. Och vi vill förstås att de vänder sig till oss för att få folk till denna typ av projekt. Förutom att det förstås gynnar oss ser vi en fördel för arbetstagaren som hos oss får en fast anställning hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Alternativet blir att själv ta anställning i ett tillfälligt projekt utan någon som helst trygghet. På detta sätt kan vi plocka bort mycket av de otrygga ”påhugg” som är rätt vanliga och samtidigt skapa jobb som kanske annars inte skulle ha funnits.

De som arbetar inom bankväsendet har goda chanser till inhyrda kollegor. Inom bank- och finansbranschen svarar nämligen störst antal chefer, 29 procent, att de planerar att ta in mer personal från externa aktörer under kommande år. I toppen återfinns återigen den offentliga sjukvården och socialtjänsten (27 procent). Därefter, på plats tre, ligger IT- och telekombranschen (26 procent). Resultatet skiljer sig även åt geografiskt sett och i Göteborg är planerna på att hyra in personal som allra störst i landet. Där svarar 29 procent att antalet inhyrda medarbetare kommer att växa, till skillnad mot i Småland där endast 13 procent av arbetsgivarna går i samma tankar. Stockholmscheferna ligger någonstans mitt i mellan, på 18 procent.

Undersökningen genomfördes i september 2013 av Cint Sverige AB på uppdrag av Centric. 611 chefer deltog i en webbenkät.

E-post:

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för IT- finans- och vårdsektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Klas Bonde, vd Centric Professionals