Varannan chef googlar sökande till ny tjänst

– Rasistiska åsikter kan kosta dig jobbet

Hälften av Sveriges chefer gör en bakgrundscheck på Google för att kolla upp sökande till en ny tjänst. Det visar en ny undersökning från bemanningsföretaget Centric Professionals där man även kartlagt vilken information som är skadligast att arbetsgivaren hittar om den arbetssökande på internet och sociala medier.

På en arbetsintervju är det självklart att försöka visa sin allra bästa sida och inte framhäva sådant som arbetsgivaren kan tänkas ogilla. Med internets hjälp kan den till synes perfekta ytan dock spricka väldigt lätt då allt fler chefer väljer att göra en bakgrundscheck på framtida medarbetare. Google, Twitter och Facebook är bara några av de ställen som kan avslöja bilder, texter och filmer som plötsligt ger en helt ny sida av den arbetssökande. Enligt en ny undersökning från IT-bemanningsföretaget Centric Professionals svarar 51 procent av drygt 600 tillfrågade chefer att de använder Google i medelstor eller stor grad för att hitta ny information om sökande till en tjänst. Det är en markant ökning från föregående år då endast en av fem chefer (19 procent) svarade samma sak.

– Anledningen till att många chefer finner metoden användbar är att det är lätt att få fram meriter och ytterligare kompetenser hos personen, men även att det är möjligt att upptäcka egenskaper som inte är önskvärda på arbetsplatsen, säger Klas Bonde, vd för Centric Professionals.

Vanligast att man använder Google för att få fram ytterligare information om sökande är det inom IT-branschen där 22 procent av cheferna säger sig göra det i stor utsträckning. Söker du däremot jobb inom hälso- och sjukvårdssektorn är det mindre sannolikt att en eventuell framtida arbetsgivare kollar upp dig på nätet. Inom den sektorn svarar endast 4 procent av de tillfrågade att de gör det i stor utsträckning. I undersökningen har Centric även frågat chefer hur ofta de använder sociala medier som Twitter och Facebook för att göra en bakgrundscheck. Detta visar sig dock vara mindre vanligt än Google då bara var femte (20 procent) svarar att de brukar göra det i stor eller mycket stor grad på dessa plattformar.

Vad man kan hitta om privatpersoner på internet varierar, men en stor del av cheferna i undersökningen är överens om vilket fynd som i störst grad gör att en arbetssökande inte längre är aktuell för en anställning hos dem. Av vad som kan uppdagas på nätet svarar 31 procent att rasistiska yttringar från den arbetssökande är det de minst av allt vill hitta.

– Den diskussion om rasism och främlingsfientlighet som pågår i Sverige just nu är kanske hetare än någonsin. Det är väldigt många som är uppmärksamma när det gäller just dessa frågor, inte minst när det kommer till någonting så viktigt som att välja medarbetare, säger Klas Bonde.

På andra plats efter rasistiska yttringar kommer ett ohövligt eller otrevligt beteende och på tredje plats negativa uttalande om nuvarande eller tidigare arbetsgivare. Festbilder respektive nakenbilder verkar dock få chefer ha problem med. Endast en procent svarar att festbilder kan göra att en arbetssökande inte längre är aktuell för en anställning.

Åldern på ett fynd i en bakgrundscheck har också betydelse. Är det mer än fem år gammalt menar 39 procent av de tillfrågade att man ska bortse från det, medan nyare information än så kan påverka chanserna för den arbetssökande betydligt. Så många som en tredjedel (33 procent) menar dock att det inte är relevant hur gammalt fyndet är.

Undersökningen genomfördes i november 2014 av Cint Sverige AB på uppdrag av Centric. 604 chefer deltog i en webbenkät.

E-post:

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den svenska IT-delen omsatte 181 MSEK 2014 medan koncernen omsatte ca en halv miljard EUR i hela Europa.

Klas Bonde, vd Centric Professionals