Varannan svensk vill byta jobb

Bra chef, förmånliga anställningsvillkor och trevliga kollegor, det är mycket som ska stämma för att man ska trivas på jobbet och vilja stanna kvar. Men många svenskar verkar inte helt nöjda, över hälften kan nämligen tänka sig att byta jobb, visar en ny undersökning gjord på uppdrag av bemanningsföretaget PEAK. Undersökningen bekräftar de siffror som tidigare visat på en önskan om ökad rörlighet på den svenska arbetsmarknaden.

Intresset för att byta jobb behöver inte alltid ha med vantrivsel att göra. Att avancera i karriären och få nya utmaningar, är också variabler som spelar in då man funderar på jobbyte. Av ett eller annat skäl är dock många svenskar intresserade av att lämna sin nuvarande arbetsplats. I den nya undersökningen, som genomförts på uppdrag av bemanningsföretaget PEAK, har drygt 1 000 svenskar tillfrågats om de kan tänka sig att byta jobb under de närmaste två åren. Av de tillfrågade var det totalt 53,5 % som svarade ja.

Siffrorna i PEAKs överensstämmer med tidigare forskning men skiljer sig på den punkten att siffrorna är betydligt högre är i tidigare studier. Forskaren Carsten von Otter har i sin bok ”Aktivt arbetsliv. Om dagens behov och framtidens möjligheter” tidigare pekat på att en tredjedel av arbetskraften överväger att byta arbete.

– I en undersökning från Linköpings Universitet* konstaterades att mellan 6 – 10 procent av svenska arbetstagare byter arbetsgivare varje år, säger Henrik Bäckström, Förbundsdirektör på Bemanningsföretagen. Ställer vi dessa siffror mot de som redovisas i PEAK:s undersökning och tidigare gjorda undersökningar så ser det ut som om många människor vill byta jobb men inte gör det. Frågan är förstås om inte vi i bemanningsföretagen skulle kunna underlätta dessa personers situation.

PEAKs undersökning visar också att intresset för jobbyte är något högre inom den privata sektorn är än inom offentlig verksamhet, här har 55,3 % jämfört med 51,1 % svarat ja. Störst intresse för att byta jobb finns bland hotell- och restaurangmedarbetare där närmare 77 % vill byta jobb inom två år. Tätt därefter kommer finanssektorn med 72,3 %. Även i den bransch som ligger lägst inom den privata sektorn, industri och tillverkningssektorn, är siffran hög och hamnar på hela 44,5 %. Inom offentlig sektor ligger de flesta branscher; förvaltning, vård, omsorg, skola och barnomsorg, på omkring 50 %.

– Intresset för att komma till nya miljöer och få nya arbetsuppgifter finns hos de flesta, inte minst bland de yngre. Det är därför jag, till skillnad från vänsterpartiet, tror på bemanningsbranschen, här kan du få byta jobb regelbundet samtidigt som du har kvar samma anställning.

*Rörlighet, hälsa och inlåsning i arbetslivet, John Boman, Margareta Bredmar, Linköpings Universitet, 2009

Undersökningen som utfördes av Infact på uppdrag av bemanningsföretaget PEAK. 1 013 personer telefonintervjuades i mars 2012.

Ta del av hela undersökningen genom att maila:

För ytterligare information kontakta:

PEAK
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14