8 av 10 röstar inte - kampanjen var en av finalisterna till priset "Hetast i Almedalen".

Studieförbundet Vuxenskolans kampanj som genomförs under Almedalsveckan i samarbete med Centrum för lättläst var en av finalisterna till PR-byrån Westanders pris "Hetast i Almedalen ".

Priset "Hetast i Almedalen” delas ut för åttonde året i rad. 8 av 10 röstar inte - kampanjen som var en av finalisterna har pågått under hela våren och nu under Almedalsveckan. Kampanjens namn: 8 av 10 röstar inte, syftar på att just så många människor med intellektuella funktionsnedsättningar inte deltar i våra val i Sverige. Detta vill Studieförbundet Vuxenskolan uppmärksamma i kampanjen där man samarbetar med Centrum för lättläst.
– Fantastiskt att vara finalist, men det viktiga är alla politiker som stannat i vår utställning i Almedalen och verkligen förstått att något behöver göras, säger Kjell Stjernholm från Studieförbundet Vuxenskolan.
– Vi ser också möjligheter till fördjupade samarbeten med Centrum för lättläst framöver, avslutar Kjell Stjernholm.

Inför valen till europaparlamentet och riksdagen har Centrum för lättläst även drivit den lättlästa valsajten Alla Väljare och tagit fram annat lättläst valmaterial som skriften Rösta på oss och ordboken Prata så alla förstår. Centrum för lättläst gör böcker, nyheter och information för alla som har lässvårigheter eller är otränade läsare.

Läs mer på
* Studieförbundet Vuxenskolan om 8 av 10 röstar inte – sv.se/sv/Underwebbar-projekt/Mitt-val/
* Lättläst valmaterial – lattlast.se/val
* Den lättlästa valsajten Alla Väljare – allavaljare.se

Kjell Stjernholm, Studieförbundet Vuxenskolan, kjell.stjernholm@sv.se, 0708-553 087
Malin Crona, Centrum för lättläst, malin.crona@8sidor.se, 0707-489 939

Citat

Fantastiskt att vara finalist, men det viktiga är alla politiker som stannat i vår utställning i Almedalen och verkligen förstått att något behöver göras.
Kjell Stjernholm från Studieförbundet Vuxenskolan.