Bli Månadens statsminister och skriv din egen regeringsförklaring

Bli Månadens statsminister och skriv din egen regeringsförklaring

På Allaväljare ska inte bara politiker få berätta om hur de tycker att Sverige ska vara. Vi bjuder in dig som vill berätta om vad som skulle hända om du fick vara statsminister. På Allaväljare finns också en unik chans att få svar på frågor direkt från de nuvarande riksdagspartierna.

Allaväljare är en sajt för alla som vill veta mer om politik på ett lättare sätt och utan alla krångliga formuleringar. Politikerna bloggar på lättläst svenska på sajten. De skriver om vad de gör och vad de vill, och alla läsare kan ställa frågor direkt till dem på Frågelådan.

Det är nyhetstidningen 8 SIDOR vid Centrum för Lättläst som gör allavaljare.se. Centrum för lättläst jobbar för alla människors rätt till nyheter, information och litteratur utifrån sina egna förutsättningar. Sajten är politiskt obunden och vill på ett enklare sätt berätta så mycket som möjligt om politiken, partierna och valfrågorna. Allaväljare berättar vilka politiker och partier som styr Sverige, vilka partier som vill in i riksdagen, hur det går till att rösta och varför vi röstar. Sajten innehåller också ordlistor på krångliga politiska ord, bild- och ljudband om regeringen, de politiska partierna och deras politik och en mängd lättlästa fakta-artiklar om politik och politiker.

Ta chansen att påverka politikerna – ställ frågor till Frågelådan eller bli Månadens statsminister! Det första förslaget som publiceras som Månadens statsminister vinner biobiljetter. Fram till valet kommer fler att ha chansen att vinna.

Från riksdagspartierna svarar: Moderaterna - Per Schlingmann, Socialdemokraterna - Monica Green och Åsa Lindestam Folkpartiet - Maria Lundqvist-Brömster Vänsterpartiet - Egon Frid Centerpartiet - Per Lodenius, Miljöpartiet - Jan Lindholm Kristdemokraterna.- -Lars-Axel Nordell

För mer information kontakta gärna: Mats Ahlsén, chefredaktör vid nyhetstidningen 8 SIDOR och ansvarig för allaväljare, tel 08-720 71 92 Erik Rågvik, projektledare Allaväljare tel 08-720 71 83 Camilla Batal, marknadschef och pressansvarig vid Centrum för lättläst, tel 0733-84 92 88

Läs mer om hur du kan bli Månadens statsminister på

www.allavaljare.se