En pionjär belönas med Det lätta priset: Lotta Rosenström - för läsfrämjande insatser som inspirerar!

För tjugo år sedan startade Lotta Rosenström planeringen för det som skulle bli ett unikt och landsomfattande demokratiprojekt. Hon arbetade då inom FUB, Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. När hon nu får ta emot Det lätta priset 2012 är vi tillbaka på en av de platser där allting började.

Det lätta priset delas ut i morgon tisdag, kl 14.30.
Plats: Riksförbundet FUB, Gävlegatan 18C, Stockholm.

Lotta Rosenström insåg i början av 1990-talet att många personer stängdes ute från samhället, genom att de inte kunde ta del av nyheter, litteratur och samhällsinformation. Ett sätt att motverka detta var genom att utbilda omsorgspersonal till läsombud. Läsombuden ordnar regelbundna läsestunder och biblioteksbesök för människor med stora lässvårigheter.

- Läsning är livsviktigt, både för den som kan och för den som inte kan läsa själv, menar Lotta Rosenström. Det handlar inte bara om böcker och tidningar, utan om hela vardagslivet.

Med sin stora förmåga att organisera, intressera och entusiasmera har Lotta Rosenström gjort en stor insats för att öka samhällets och livets begriplighet för många människor. Hon byggde upp ett landsomfattande samarbete med bibliotek, studieförbund, frivilligorganisationer, kommuner och många andra, ett samarbete som består än idag.

Läsombudsverksamheten fyller 20 år under 2012 och satsningen på läsombud inspirerar läsfrämjandet på allt fler områden. Ett av dessa är att metoden med läsombud står som modell i 2012 års litteraturutredning för att öka läsningen i förskolan.

Lotta Rosenströms pionjärarbete har lett till att det i dag finns läsombud i hela Sverige.
Tusentals personal och andra läser högt tillsammans med personer med funktionsnedsättning och äldre!

Det lätta priset delas ut av Centrum för lättläst, som arbetar för alla människors demokratiska rätt till nyheter, information och litteratur utifrån egna förutsättningar. Prissumman är 25 000 kronor och delas ut till en person eller verksamhet som gör en ordentlig ansträngning för att öka begripligheten inom något område. Nominerade år 2012 var: Åsa Avdic, Mikael Tornving, Ann-Marie Körling, Heidi Carlsson Asplund, Lotta Rosenström, Nathanel Derwinger, Özz Nûjen och Lotta Lundgren.

Kontakta gärna:

Maud Husberg, läsombudsansvarig vid Centrum för lättläst, tel. 070-606 77 47

Camilla Batal, marknadschef och pressansvarig vid Centrum för lättläst, tel. 073-384 92 88