Låt eleverna bli Månadens statsminister och skriva sin egen regeringsförklaring

Låt eleverna bli Månadens statsminister och skriva sin egen regeringsförklaring På Allaväljare ska inte bara politiker få berätta om hur de tycker att Sverige ska vara. Det får även landets elever göra. Centrum för lättläst bjuder in landets klasser till att berätta om vad som skulle hända om de fick vara statsminister. På Allaväljare finns en unik chans att få respons direkt från de nuvarande riksdagspartierna.

Allaväljare är en sajt för alla väljare som i lugn och ro vill förbereda sig för valet den 19 september 2010. Det är nyhetstidningen 8 SIDOR vid Centrum för Lättläst som gör allavaljare.se. Centrum för lättläst arbetar för alla människors rätt till nyheter, information och litteratur utifrån sina egna förutsättningar. Sajten är politiskt obunden och vill på ett begripligt sätt presentera så mycket som möjligt om politiken, partierna och valfrågorna. På Allaväljares blogg berättar politiker från alla partier om vad de gör och vad de vill och våra läsare kan ställa frågor direkt till Frågelådan. Allaväljare berättar vilka politiker och partier som styr Sverige, vilka partier som vill in i riksdagen, hur det går till att rösta och varför vi röstar. Sajten innehåller också ordlistor på krångliga politiska ord, bild- och ljudband om regeringen, de politiska partierna och deras politik och en mängd lättlästa fakta-artiklar om politik och politiker.

Läs mer på www.lattlast.se/manadens om hur ni kan arbeta med Månadens statsminister i klassen.

Ge eleverna chansen att påverka politikerna – ställ tillsammans frågor till Frågelådan eller låt klassen bli Månadens statsminister! Det första förslaget som publiceras som Månadens statsminister vinner biobiljetter. Fram till valet kommer fler att ha chansen att vinna.

Från riksdagspartierna svarar: Moderaterna - Per Schlingmann, Socialdemokraterna - Monica Green och Åsa Lindestam Folkpartiet - Maria Lundqvist-Brömster Vänsterpartiet - Egon Frid Centerpartiet - Per Lodenius, Miljöpartiet - Jan Lindholm Kristdemokraterna.- -Lars-Axel Nordell

För mer information kontakta gärna: Mats Ahlsén, chefredaktör vid nyhetstidningen 8 SIDOR och ansvarig för allaväljare, tel 08-720 71 92 Erik Rågvik, projektledare Allaväljare tel 08-720 71 83 Camilla Batal, marknadschef och pressansvarig vid Centrum för lättläst, tel 0733-84 92 88

www.allavaljare.se www.lattlast.se/lararrum