miljospanarna.se - ny klimatsajt för unga!

miljospanarna.se – ny klimatsajt för unga

Miljospanarna.se görs för - och av - unga. Fem ungdomar från globala gymnasiet bloggar och skriver artiklar om allt från kärnkraft till fuskande läkemedelsföretag som Astra Zeneca, som häller ut gift direkt i indiska sjöar. 18-åriga Isa Eriksson ställer dem mot väggen. Läs Astra Zenecas svar på miljöspanarna. Anna Lindbäck, 17 år, intervjuar Johan Ehrenberg om hur man fixar sin egen miljövänliga el medan Jenny Andersson, 19 intervjuar musikern Nathan Larson i A Camp och besöker Klimax.

- Unga tas inte på allvar i klimatdebatten, säger Inger Fredriksson chef för LL-förlaget vid Centrum för lättläst. Trots att andra regeringar bjöd in tonåriga delegater uteslöt Fredrik Reinfeldt de unga vid det stora klimatmötet i Poznan. Unga fältbiologer tog sig dit själva. I miljöspanarna kräver de nu sina demokratiska rättigheter – att vara med på det kommande klimatmötet i Köpenhamn.

På miljöspanarna tar de unga stor plats men du kan även läsa vår ångestdoktor Patricia Tudor Sandahl och krönikor av författaren Johan Tell. Vi bjuder också på en spännande reportageserie om In vitrio, konstgjort kött. Är det ett hot eller möjlighet? Journalisten Johan Berggren tar upp klimatskeptikernas bästa argument – och bemöter dem. Miljöspanarna.se ingår i en satsning på ungdomar från LL-förlaget vid Centrum för lättläst. Centrum för lättläst gör nyheter, böcker och information för människor som av olika skäl har lässvårigheter eller är otränade läsare.

Beställ vårt månatliga nyhetsbrev och få info om kommande satsningar.

För ytterligare information besök gärna www.lattlast.se eller kontakta:

Inger Fredriksson, förlagschef LL-förlaget, 08-720 71 88 Anette Nyman, redaktör, tel: 070-288 60 20 Alexandra Palm Politidis, 18 år, tel: 073-730 988, alexandra.palmpolitidis@hotmail.com