Riksdagspartierna och Centrum för lättläst samarbetar för att göra valet tillgängligt

Centrum för lättläst och sju av riksdagspartierna samarbetar för att ta fram lättläst valinformation. I dag lanseras den lättlästa broschyren Rösta på oss! som innehåller lättläst information om partiernas viktigaste frågor inför valet. Broschyren riktar sig till personer som av olika anledningar har lässvårigheter och har behov av enkel information.

– Grupper som röstar i lägre utsträckning sammanfaller med grupper som uppvisar sämre resultat vad gäller läsförmåga. Det är ett demokratiskt problem. Målet med Rösta på oss! är att ge alla väljare en möjlighet att bli delaktiga i det politiska samtalet och i den svenska demokratin, säger Ulla Bohman, chef på Lättläst-tjänsten vid Centrum för lättläst och ansvarig för projektet.

Det är fjärde valet i rad som partierna och Centrum för lättläst samarbetar för att ta fram lättläst valinformation. I år trycks 70 000 exemplar upp, vilket är en ökning med 20 000. Inför förra valet var efterfrågan så stor att upplagan inte räckte till. Rösta på oss! är gratis och alla som vill kan beställa den från Centrum för lättläst mot portokostnad.

Många människor har bristande läsförmåga av olika anledningar. Det kan vara personer som har svenska som andraspråk, som är otränade läsare eller har funktionsnedsättning. Enligt studien PIAAC har hela 13 procent av den svenska vuxna befolkningen behov av mycket enkla texter för att klara sig. Dessutom är förstagångsväljarna samma årskull som uppvisade stora brister vad gäller läsförmåga enligt senaste PISA.

Samtliga partier utom Sverigedemokraterna deltar i projektet. Sverigedemokraterna tillfrågades men valde av avstå.

Beställ eller ladda ned Rösta på oss! http://www.lattlast.se/rostapaoss

Centrum för lättläst arbetar för alla människors demokratiska rätt till nyheter, litteratur och information utifrån sina egna förutsättningar. I Centrum för lättläst ingår nyhetstidningen 8 Sidor, LL-förlaget och Lättläst-tjänsten. Läs mer på www.lattlast.se.

Centrum för lättläst driver även valsajten Alla Väljare som vänder sig till alla som behöver lättlästa nyheter och information om valet. Alla Väljare erbjuder svar på läsarfrågor och en guide till hur demokratin fungerar och hur man röstar. Dessutom finns på sajten nyheten Kommentarsfält för alla - en möjlighet för var och en att göra sin röst hörd. Se www.allavaljare.se

Frågor - kontakta:

Ulla Bohman, chef för Lättläst-tjänsten vid Centrum för lättläst
Tel: 08-720 99 85, 0707-55 61 14

Camilla Batal, pressansvarig och chef för Marknad och Kommunikation vid Centrum för lättläst
Tel: 08- 720 71 81, 0733-84 92 88

Lättläst-tjänsten vid Centrum för lättläst, Box 9145, 102 72 Stockholm   Långholmsgatan 27

Citat

– Grupper som röstar i lägre utsträckning sammanfaller med grupper som uppvisar sämre resultat vad gäller läsförmåga. Det är ett demokratiskt problem. Målet med Rösta på oss! är att ge alla väljare en möjlighet att bli delaktiga i det politiska samtalet och i den svenska demokratin.
Ulla Bohman, chef på Lättläst-tjänsten vid Centrum för lättläst och ansvarig för projektet Rösta på oss!.