Riksdagsseminarium den 31 mars – Centrum för lättläst och Lars Melin talar om lässvårigheter och behovet av lättläst

Alla ska kunna vara delaktiga i vårt samhälle - även den fjärdedel av befolkningen som har lässvårigheter. Den 31 mars bjuder Riksdagens handikappforum in Centrum för lättläst till ett seminarium för att tydliggöra behovet av lättläst litteratur, nyheter och information så att Sverige ska bli mer tillgängligt.

– Många människor i Sverige har lässvårigheter. Vårt informationssamhälle kräver pålästa och kunniga medborgare och de som inte hänger med riskerar att hamna utanför. Det behövs ökade insatser inom flera olika samhällsområden så att de som har lässvårigheter ska kunna vara delaktiga i vår demokrati, säger Per Lodenius, riksdagsledamot och medlem i Riksdagens handikappforum. Den 31 mars bjuder Riksdagens handikappforum in Centrum för lättläst till ett seminarium för att tydliggöra behovet av lättläst litteratur, nyheter och information.

– Ingen ska behöva stå utanför bara för att myndighetstexter är onödigt krångliga, säger Bror Tronbacke, direktör vid Centrum för lättläst. För att vår demokrati ska fungera behöver information, litteratur och nyheter vara tillgängliga för alla, säger han. Centrum för lättläst arbetar med att göra texter tillgängliga för människor som av olika anledningar har lässvårigheter eller är otränade läsare.

På seminariet diskuterar vi särskilt skolans och bibliotekens viktiga roll för att främja läsandet i lässvaga grupper. Rapporter om den bristande läsförmågan har än en gång aktualiserats i den senaste PISA-undersökningen. Vikten av att myndigheter, kommuner och landsting tar fram information som alla kan läs och förstå diskuteras också. Lars Melin, docent i nordiska språk med inriktning på texters begriplighet, medverkar och talar om Vad som gör texter svåra. Bror Tronbacke, direktör på Centrum för lättläst, är en annan av talarna som uppmanar till ökade insatser för att främja demokratin.

Seminariet är torsdagen den 31 mars klockan 13.00 till 14.30 i lokalen Mittpoolen, Riksgatan 2 i Stockholm.

Se gärna inbjudan som bifogad fil.

För mer information om Centrum för lättläst besök www.lattlast.se.

Vill du veta mer? Kontakta:

Per Lodenius, riksdagsledamot för Centerpartiet och medlem i Riksdagens handikappforum, telefon 0703-22 92 89 eller e-post per.lodenius@riksdagen.se

Bror Tronbacke, direktör Centrum för lättläst, telefon 0702-20 23 85 eller e-post bror.tronbacke@lattlast.se

Lars Melin, docent i nordiska språk, telefon 073-650 10 18 eller e-post lars.melin@nordiska.su.se

Camilla Batal, chef för marknad- och kommunikationsavdelningen Centrum för lättläst, telefon 0733-84 92 88 eller e-post camilla.batal@lattlast.se