Stationsledsagning.se – Första helt lättlästa webbplatsen

Det statliga företaget Jernhusen blir först ut i landet med att ha en webbplats där all information är på lättläst svenska. Webbplatsen heter Stationsledsagning.se och innehåller information om hur personer med funktionsnedsättning kan få hjälp av en ledsagare under sin resa.

– Tjänsten ”ledsagning på stationer” vänder sig i första hand till resenärer med funktionsnedsättningar. För oss är det viktigt att informationen är tydlig och lätt för alla att använda, även för personer med lässvårigheter. Centrum för lättläst har varit ett utmärkt stöd för att göra webbplatsen ännu bättre, säger Thomas Brock, tillgänglighetsansvarig på Jernhusen AB. Jernhusen AB äger och förvaltar fastigheter som stationer, kontor, järnvägsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. De erbjuder också olika tjänster till resenärerna.

Centrum för lättläst och Jernhusen har tillsammans bearbetat webbtexterna för att hitta en lämplig språklig nivå för att göra läsbarheten bättre för fler. De har också arbetat med strukturen på webbsidan så att informationen är lätt att hitta. Omkring en fjärdedel av befolkningen har av olika anledningar lässvårigheter eller är ovana läsare och många har behov av lättlästa texter för att kunna ta del av informationen.

– Vi på Centrum för lättläst är mycket glada över att Jernhusen har valt att göra den första webbplatsen i Sverige med all information på lättläst svenska. En tillgänglig webbplats med enkel och tydlig information är lätt för alla att använda och fler borde följa Jernhusens exempel, säger Ulla Bohman på Lättläst-tjänsten vid Centrum för lättläst.

Att skriva information på lättläst svenska handlar om att anpassa texten efter läsarens behov, kunskaper och läsförmåga. Det handlar bland annat om att välja enklare ord framför svåra och förklara sådant som läsaren saknar förkunskaper om. Det handlar om att utgå från vad läsaren vill veta och behöver veta - att skriva kort utan att missa viktig information. Det handlar också om textens layout, med typsnitt och storlek, och hur bilder och text kan samspela för att öka läsbarheten.

Centrum för lättläst arbetar för alla människors demokratiska rätt till nyheter, information och litteratur utifrån sina egna förutsättningar. Centrum för lättläst gör nyheter, böcker och information för människor som av olika skäl har lässvårigheter eller är otränade läsare.

Besök gärna www.stationsledsagning.se.
Läs mer om Centrum för lättläst på www.lattlast.se.

Har du frågor? Kontakta:

Karin Husberg, Centrum för lättläst, telefon 0704-61 44 98