Valsajten Allaväljare läggs ned

Vem älskar alla väljare? – Den lättlästa valsajten Allaväljare läggs ned

Nu är det slut med politiker som bloggar lättläst, dagliga nyheter, partiledar- intervjuer, bildspel, ordlistor och all annan lättläst information om val och politik. Sajten Allaväljare läggs nu ned. Allaväljare har besökts av unga och skolelever, invandrare, personer med lässvårigheter och många fler som tycker att den politikiska debatten är för krånglig.

– Vi startade Allaväljare för att politiken och politikerna ofta är obegripliga för hundratusentals väljare. Det behövs ett lättare politiskt språk, annars har förstagångs-väljare och den fjärdedel av befolkningen som av olika anledningar har lässvårigheter ingen chans att hänga med i politiken. Det säger sig självt att demokratin inte fungerar om det är så, säger Mats Ahlsén, chefredaktör för tidningen 8 SIDOR på Centrum för Lättläst, som byggt upp och drivit sajten.

Centrum för lättläst tvingas av ekonomiska skäl att lägga ned sin lättlästa valsajt som startades i november förra året. Under månaderna augusti och september i år hade sajten 77 000 besökare. Många av dem tittade på sajtens videointervjuer med Fredrik Reinfeldt och de andra partiledarna. Intervjuerna visade att alla partiledare är överens om att krångligt språk kan vara ett hinder för demokratin.

– Vi har inte råd att driva en sajt med både blogg och dagliga uppdateringar. Frågan är om det nu finns någon som vill satsa tid, pengar och andra resurser för att alla väljare i Sverige ska få samma möjlighet att hänga med i politiken, säger Mats Ahlsén.

Även Allaväljares bloggare tycker att det är viktigt att debatten ska fortsätta vara tillgänglig för alla även efter valet. I en debattartikel som idag publiceras i Sydsvenska Dagbladet skriver de att partier, myndigheter och kommuner måste börja leva upp till de lagar och konventioner som finns och även inkludera de som har lässvårigheter eller är ovana läsare. Det är en demokratisk rättighet.

Mer information om nedläggningen av Allaväljare samt debattartikeln som publiceras i Sydsvenska Dagbladet, finns på www.lattlast.se. Se den numera vilande sajten Allaväljare, www.allavaljare.se.

Centrum för lättläst arbetar på regeringens och riksdagens uppdrag med att göra texter tillgängliga för människor som av olika anledningar har lässvårigheter eller är ovana läsare. Vi ger ut böcker, nyhetstidningen 8 SIDOR och hjälper till att göra samhällsinformation och annan information mer lättläst.

Kontakta gärna: Mats Ahlsén, chefredaktör för 8 SIDOR och Allaväljare, tel 0706-772857 Camilla Batal, chef för marknad och kommunikation, tel 0733-84 92 88 Bror Tronbacke, direktör vid Centrum för lättläst, tel 0702 -20 23 85