Viktigt att valet är tillgängligt för alla anser talmannen

Viktigt att valet är tillgängligt för alla anser talmannen

Nu uttalar sig Riksdagens talman på Allaväljare, sajten som berättar om politik och valet 2010 på lättläst svenska.

– Det viktigaste är att partiernas egna företrädare i riksdagen är tydliga och enkla i sitt budskap och att deras väljare förstår vad de säger och vad de vill göra, säger Sveriges talman Per Westerberg i en videointervju på valsajten Allaväljare.

Videointervjun med Sveriges talman är den första videoproduktionen som presenteras på valsajten Allaväljare. Sajten är en lättläst mötesplats mellan väljare och politiker inför valet 2010. Nio riksdagsledamöter bloggar om politik och valfrågor på lättläst svenska och svarar på frågor i den så kallade Frågelådan. En av de aktiva är också pressekreteraren Per Schlingmann (M).

Det är Centrum för Lättlästs nyhetstidning 8 SIDOR som ligger bakom Allaväljare. I dagarna har tidningen ingått avtal om videodistribution och videopublicering med företagen Scanpix och Lemonwhale. Därmed kan sajten Allaväljare publicera aktuella nyhetsvideoinslag om svensk politik och även egenproducerat videomaterial.

- Till valet 2010 ska ingen behöva stå utanför information och kunskap därför att informationen har varit för krånglig, säger Mats Ahlsén, chefredaktör för nyhetstidningen 8 SIDOR.

På sajten Allaväljare ska läsarna kunna få viktig information om politik, politiker, val, väljande, demokrati och det svenska samhället. På sajten finns nyheter, information, både genom text och multimediapresentationer. 8 SIDOR är en del av Centrum för lättläst, som arbetar för alla människors rätt till nyheter, litteratur och information utifrån sina egna förutsättningar.

Besök Allaväljare på www.allavaljare.se För mer information om sajten och om Centrum för lättläst, besök www.lattlast.se

Kontakta gärna: Camilla Batal, marknadschef och pressansvarig vid Centrum för lättläst, tel 0733-84 92 88

Erik Rågvik, projektledare för Allaväljare, tel 08- 720 71 83

Bror Tronbacke, direktör vid Centrum för lättläst, tel 0702 -20 23 85