Börsen i Johannesburg väljer clearingteknologi från Cinnober

Johannesburg Stock Exchange (JSE) har valt svenska Cinnober Financial Technology till partner när det gäller utvecklingen av en ny clearingplattform för samtliga tillgångsslag handlade på den sydafrikanska börsen.

JSE är en av världens tjugo största börser och har tidigare använt sig av olika clearinglösningar för olika tillgångsslag. Börsen har ett uttalat strategiskt fokus på att förbättra den integrerade clearing- och settlement-modellen, varför intresset för Cinnobers välbeprövade lösning varit stort. Avtal kring ett flerårigt projekt har nu undertecknats.

— Nya marknadskrav på clearing liksom det föränderliga regulatoriska landskapet leder till nya och betydande tekniska utmaningar för börser över hela världen, kommenterar Riaan van Wamelen, CIO på JSE. Vi skapar nu förutsättningar att hantera alla tillgångsslag från samtliga marknader i en enda integrerad lösning, vilket är en viktig del i vår tillväxtstrategi. Vi är mycket nöjda med att ha Cinnober som partner i detta för framtiden så viktiga projekt.

Cinnober är en pionjär inom modern clearingteknologi och har under senare år kontrakterat ett antal stora order från ledande börser och clearinghus runt om i världen. Pågående omfattande leveransprojekt inbegriper exempelvis stora satsningar hos brittiska LME Clear och brasilianska jätten BM&FBOVESPA.

— Det här är en viktig affär för Cinnober, och vi är oerhört stolta över att den största afrikanska marknadsplatsen har valt vår teknologi för att hantera alla sina tillgångsslag, säger Cinnobers vd, Veronica Augustsson. JSE ställer stora krav på modern teknologi. Dels är man i sig en stor och väl ansedd nationell börs med stort inflytande i regionen. Och dels anses Sydafrika vara något av ett föregångsland när det handlar om effektiv reglering av finansmarknaden.

JSE är Afrikas främsta börs vars historik spänner över 125 år. Under denna tid har JSE utvecklats från traditionell golvbaserad handel till en modern värdepappersmarknad med elektronisk handel, clearing och settlement inom aktier, finansiella-, ränte- och råvaruderivat samt obligationer och FX-produkter. JSE Ltd är sedan 2006 noterat på den egna börsens Main Board.

Cinnober är en oberoende, världsledande leverantör av finansiell teknologi till marknadsplatser och clearinghus. Bolaget är svenskt och har kontor i centrala Stockholm och Umeå. Kundlistan består av stora globala aktörer med extrema krav på pålitlighet och prestanda och innehåller namn som BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, Quadriserv, MarkitSERV och Stock Exchange of Thailand.

Michelle Joubert
Head of Group Communications
JSE
Tel. +27 11 5207080
michellej@jse.co.za

Om JSE
I egenskap av Sydafrikas enda egentliga börs kopplar JSE ihop köpare och säljare inom fem olika finansiella marknader: aktier, aktiederivat, råvaruderivat, valutaderivat och ränteprodukter. JSE erbjuder marknadens aktörer elektronisk handel, övervakning samt clearing baserad på system i världsklass, på en internationellt erkänd tillväxtmarknad. Den är en av världens 20 största aktiebörser och medlem av World Federation of Exchanges (WFE). För ytterligare information, www.jse.co.za

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras på den egenutvecklade plattformen TRADExpress™ och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, London Metal Exchange, LME Clear, Markit BOAT, MarkitSERV, NYSE Liffe, SEB och Stock Exchange of Thailand. För ytterligare information, www.cinnober.com

Snabbfakta

Nya marknadskrav på clearing liksom det föränderliga regulatoriska landskapet leder till nya och betydande tekniska utmaningar för börser över hela världen.
Riaan van Wamelen, CIO på JSE
Veronica Augustsson, VD på Cinnober