Cinnober bakom paradigmskifte på global clearingmarknad

Svenskutvecklad realtidsteknologi bakom nya clearingsatsningar

Den globala clearingindustrin står inför omfattande förändringar, där några av de allra största marknadsplatserna anammar nya tekniklösningar med fokus på att kunna hantera risk i realtid.

Senast i raden är London Metal Exchange (LME) som idag meddelat att man produktionssatt sitt nya och toppmoderna clearinghus LME Clear. Bakom teknologin återfinns en svensk exportframgång i form av det finansiella IT-bolaget Cinnober.

— Vår bransch måste som helhet börja stå upp mot helt nya krav gällande såväl prestanda och driftsäkerhet som funktionalitet för att hantera clearing och riskhantering i realtid. Med sin teknologi och sitt kunnande gör Cinnober det möjligt för oss att leverera en helt ny nivå av clearingtjänster, kommenterar LME Clears vd Trevor Spanner.

Den idag driftsatta plattformen, döpt till LMEmercury, är baserad på Cinnobers TRADExpress RealTime Clearing produkt. Cinnobers teknologi ger det nya clearinghuset unika möjligheter att hantera risker såväl som stresstest i realtid och använda multipla riskalgoritmer. Vidare kan börsen effektivisera hanterandet av ställda säkerheter och därigenom frigöra stora resurser hos sina medlemmar.

— Vi är naturligtvis väldigt stolta över att leverera teknologin bakom LME:s stora satsning att bygga Europas mest moderna clearinghus, kommenterar Veronica Augustsson, vd för Cinnober. Jag tror att vi om några år kommer att se tillbaka på den här tiden som ett paradigmskifte och genombrottet för teknologin som hanterar risk i realtid. Det är ingen tvekan om att clearingsystem med riskhantering i realtid innebär enorma förbättringar och ligger helt rätt i tiden — vi förflyttar oss alltmer mot en realtidsvärld även inom post-trade.

Som pionjär inom området, har Cinnober gedigen erfarenhet när det handlar om att tillhandahålla clearinglösningar med realtidskapacitet till ledande börser och marknadsplatser världen över.

— Vår clearingteknologi används av flera av världens ledande aktörer, som insett vikten av att kunna hantera risker i realtid — vilket inte minst är viktigt för att återupprätta förtroendet för finansmarknaden, fortsätter Augustsson. Senast var det BM&FBOVESPA i Brasilien som produktionssatte världens största clearingprojekt baserat på RealTime Clearing och näst i tur står börsen i Johannesburg.

Tidigare kunde clearinghus erbjuda och själva få en bild över positioner och risker maximalt några gånger per dag. Med Cinnobers teknologi kan användaren se exakt vad som händer i realtid, så fort en affär har genomförts. Det ger en helt annan trygghet i hela finanssystemet, bland annat genom att det hjälper till att undvika risker som det inte ställts säkerheter för samtidigt som medlemmarna själva kan tillämpa alternativa riskberäkningsmodeller parallellt.

Med realtidsclearing garanteras att alla som handlar har rätt ställda säkerheter vid varje givet tillfälle. Genom att alla tillgångsklasser kan hanteras i en och samma lösning görs stora effektivitetsvinster gällande krav på ställda säkerheter, vilket kan frigöra oerhörda summor pengar. Exempelvis beräknas det gällande den brasilianska marknaden att cirka 60 miljarder SEK frigörs genom effektivare hantering av ställda säkerheter.

I leveransen till LME Clear har Cinnober samarbetat med det svenska teknikbolaget Algorithmica Research, som har närmare 20 års erfarenhet gällande avancerad riskhantering. Bland bolagets kunder återfinns de högst rankade skandinaviska bankerna, kapitalförvaltarna och försäkringsbolagen. Algorithmicas ledande produktportfölj är ett utmärkt komplement till Cinnobers clearingsystem och möjliggör en heltäckande riskhanteringslösning.

London Metal Exchange är en av världens äldsta och mest välrenommerade råvarubörser, med handel omfattande bland annat koppar, zink och stål. Cinnober har sedan över tio år varit en av börsens viktigaste teknikpartner, bland annat genom leveransen och samarbetet med handelsplattformen LMEselect. Efter en gedigen utvärderingsprocess valde börsen för drygt två år sedan Cinnober även till teknologileverantör inför uppbyggnaden av LME Clear. 2013 förvärvades LME av Hong Kong-börsen, som tillhör världens tre största börser.

Tel. +46-73 403 12 39

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, Quadriserv, Markit BOAT, MarkitSERV, NYSE Liffe, SEB och Stock Exchange of Thailand. För ytterligare information, www.cinnober.com

Snabbfakta

London Metal Exchange (LME) har idag meddelat att man produktionssatt sitt nya och toppmoderna clearinghus LME Clear. Bakom teknologin återfinns en svensk exportframgång i form av det finansiella IT-bolaget Cinnober.

Vår bransch måste som helhet börja stå upp mot helt nya krav gällande såväl prestanda och driftsäkerhet som funktionalitet för att hantera clearing och riskhantering i realtid. Med sin teknologi och sitt kunnande gör Cinnober det möjligt för oss att leverera en helt ny nivå av clearingtjänster.
LME Clears vd Trevor Spanner