Cinnober expanderar i Umeå — flyttar till nya citygallerian Utopia

Cinnober, global leverantör av finansiell IT, är numera en etablerad aktör i Umeå med omfattande expansionsplaner på agendan. Sedan bolaget förvärvade japanska Nomuras utvecklingsbolag 2012, har behovet av större lokaler blivit en alltmer angelägen fråga. Nu har hyreskontrakt tecknats med Balticgruppen och under första halvåret 2014 går flyttlasset till den nya, centralt belägna citygallerian Utopia.

— Läget är perfekt, det nya moderna kontoret kommer att motsvara våra önskemål om funktionalitet och en mångfacetterad miljö, säger Jonas Engman, vd för Cinnober North. De nya ljusa lokalerna på närmare 1300 kvadratmeter ger oss stora möjligheter att expandera framöver. Här kan vi erbjuda medarbetarna framtidens kontor med flexibla och ergonomiskt anpassade arbetsplatser, många spontana mötesplatser, en så kallad ”tyst zon” samt inspirerande gemensamhetsytor.

Den nya citygallerian, som omfattar ett helt kvarter, byggs i etapper och planeras stå färdig i slutet av 2014. Den kommer bland annat att innehålla butiker, foodcourt, hotell, kontor samt radhus på höjden — så kallad 3-dimensionell fastighetsbildning. Man beräknar att besökssiffran kommer att ligga på upp emot fem miljoner om året.

— Flytten är en del av Cinnobers offensiva satsning, där vi bland annat prioriterar ett strategiskt läge och en inspirerande arbetsmiljö. Vi erbjuder en kul, intressant och utmanande arbetsplats med de allra bästa förutsättningarna. Vår vision kan sammanfattas i att medarbetarna verkligen ska längta till kontoret på måndagsmorgonen, kommenterar Veronica Augustsson, vd för moderbolaget Cinnober Financial Technology. Nya och större lokaler är en del i satsningen på Umeå, tillsammans med vår nystartade traineeutbildning cinCube samt initiativet till uppbyggnaden av ett finansiellt IT-kluster i regionen.

Cinnober är en världsledande leverantör av finansiell teknologi till börser, clearinghus och banker. Kundlistan består av stora globala aktörer med extrema krav på tillförlitlighet och prestanda, däribland BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, MarkitSERV och Stock Exchange of Thailand.

Tel. +46-(0)73 403 12 39

Om Cinnober Financial Technology AB
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, London Metal Exchange, LME Clear, Markit BOAT, MarkitSERV, NYSE Liffe, SEB och Stock Exchange of Thailand. För mer information www.cinnober.com

Läget är perfekt, det nya moderna kontoret kommer att motsvara våra önskemål om funktionalitet och en mångfacetterad miljö.
Jonas Engman, vd för Cinnober North
Veronica Augustsson, VD för Cinnober Financial Technology