Cinnober säljer clearingteknologi till ny asiatisk börs

En nystartad asiatisk marknadsplats har valt Cinnober som leverantör av en sofistikerad clearinglösning.

”Vi fortsätter att skörda framgångar inom clearing och vår globala målgrupp bestående av internationella börser och clearinghus” kommenterar Veronica Augustsson, vd på Cinnober. ”Vi har ett högt inflöde av förfrågningar och pågående diskussioner med ledande aktörer. Detta intresse, liksom genomförda projekt, genererar löpande uppmärksamhet även från nya satsningar och konsortium med ett behov av sofistikerad teknologi inom post trade och riskhantering.”

Namnet på kunden hålls konfidentiellt på kundens begäran. Det signerade avtalet omfattar en kundanpassad clearinglösning, inkluderande licensavgifter och framtida support, och kontraktet bedöms vara en medelstor affär för Cinnober.

Cinnober är en oberoende och världsledande leverantör av finansiell teknologi till främst börser och clearinghus. Etablerade kundsamarbeten återfinns i merparten av världens stora finansmetropoler, med välkända aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, New York Stock Exchange och Stock Exchange of Thailand. Sedan 2014 är Cinnober noterat på First North i Stockholm.

Head of Corporate Communications

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. För ytterligare information om Cinnober och bolagets verksamhet, se www.cinnober.com

Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor. I enlighet med bolagets löpande finansiella rapportering och i syfte att underlätta för marknaden att bedöma värdet av de affärer som Cinnober vinner har följande definitioner fastställts: En stor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms överstiga 100 miljoner kronor. En mindre affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms understiga 30 miljoner kronor. En medelstor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms ligga mellan en mindre och en större affär. I skrivande stund bedöms det ovan berörda kontraktet vara en medelstor affär för Cinnober.