Cinnober vinner pris för risksystem på FOW International Awards 2018

Cinnober tilldelades igår utmärkelsen ”Best New Technology Product — Risk Management” för sin lösning TRADExpressTM CCP Risk på FOW International Awards i London.

FOW International Awards uppmärksammar företag som under året har levererat utomordentlig service och innovation inom den globala derivatmarknaden. FOW (Futures & Options World) är en del av Global Investor Group som täcker nyheter inom kapitalförvaltning, värdepappershandel, fondtjänster, derivatmarknader med mera. I teknikkategorin belönas företag som har lanserat nya produkter, eller gjort betydande förbättringar i befintliga produkter, som kreativt löser ett problem, öppnar nya möjligheter eller förändrar hur kunder når marknaden.

TRADExpress CCP Risk, som togs i produktion av den japanska börsen i februari i år, är en realtidslösning för clearinghus som möjliggör övervakning och hantering av risk för olika tillgångsslag i ett och samma system.

Japan Exchange Group (JPX) använder Cinnobers risklösning för koncernövergripande riskhantering av alla de tillgångsslag som clearas av Japan Securities Clearing Corporation (JSCC) som är del av JPX. Systemet har ersatt flera tidigare applikationer och verktyg och höjt effektiviteten samt frigjort tid tack vare att JPX nu övervakar och hanterar risk för alla sina marknader i ett system (aktier, börshandlade derivat, statsobligationer samt de OTC-clearade instrumenten interest rate swaps och credit default swaps).

"Cinnobers TRADExpress CCP Risk är utvecklad specifikt för clearinghus för att möjliggöra effektiv riskhantering av både OTC- och börshandlade instrument samt efterlevnad av myndighetskrav," säger Peter K. Lenardos, vd för Cinnober Group. "Behovet av detta är stort i och med den ökade komplexitet som en växande mängd finansiella instrument som clearas centralt inneburit. Jag är hedrad att ta emot detta pris å Cinnobers vägnar."

Cinnober tillhandahåller börs- och clearingteknologi till finansiella marknadsplatser och clearinghus globalt. Bland bolagets kunder återfinns Asia Pacific Exchange, Australian Securities Exchange, B3, Bitstamp, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange och Stock Exchange of Thailand.

Kontaktpersoner:
Anna Hallgren
Co-Head of Marketing and Corporate Communications
Cinnober Financial Technology AB
anna.hallgren@cinnober.com

Emmy Granström
Co-Head of Marketing and Corporate Communications
Cinnober Financial Technology AB
emmy.granstrom@cinnober.com

Om Cinnober
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet.

Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, B3, Bitstamp, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. För ytterligare information, se www.cinnober.com.