Cinnober vinner storaffär i Australien

Börsen i Sydney flyttar över all aktie- och derivathandel till en gemensam och svenskutvecklad plattform

Den australiensiska börsen ASX, som tillhör en av världens tio största marknadsplatser, har valt Cinnober som leverantör av ett nytt tradingsystem. Affären innebär att Cinnobers teknologi ersätter börsens två befintliga aktie- och derivatsystem med en gemensam lösning, för att hantera samtliga handlade tillgångsklasser och en mängd olika valutor.

ASX satsar på den svenskutvecklade teknologin för dess flexibilitet, skalbarhet och inbyggda funktionsrikedom, samtidigt som den anses bidra med kostnadseffektivitet och förkortade ledtider vid införandet av framtida produkter och tjänster.

— Med Cinnobers lösning kan vi kombinera handeln av aktier och derivat på en och samma plattform, vilket kommer att ge ökad effektivitet och positiva synergier för såväl oss som börs som för våra kunder, säger Tim Thurman, CIO på ASX. Ett projekt av den här storleksordningen kräver en partner med gedigen branscherfarenhet. Den nya lösningen ger oss på ASX en bättre flexibilitet och kommer även bidra till en snabbare implementering av nya funktioner och tjänster. Vi ser nu fram emot att bygga ett mycket gott samarbete och partnerskap med Cinnober.

ASX (Australian Securities Exchange) tillhör världens främsta börsgrupper, med ett heltäckande tjänsteerbjudande som inkluderar notering, handel, clearing och settlement. Man anses ha en lång tradition av att nyttja världsledande teknologi och prioritera leverans av rätt typ av lösningar till sina kunder. World Economic Forum rankar Australien som femma av femtiotalet världsledande kapitalmarknader. Den nationella aktiemarknaden är den näst största, och derivatmarknaden är den största, i hela Asien- och Stillahavsområdet.

— Att vi i stenhård konkurrens fått detta förtroende av ASX, är ett fantastiskt bevis på att vår tradinglösning bättre och snabbare kan tillgodose kundens behov, både när det gäller funktionalitet och kvalitet, säger Veronica Augustsson, vd på Cinnober. Det innebär också att vi nu får möjlighet att genomföra ytterligare ett prestigefullt teknikprojekt tillsammans med en av de främsta börsaktörerna i världen.

Cinnober är en oberoende, världsledande leverantör av finansiell teknologi till framför allt börser och clearinghus. Kundlistan består av stora globala aktörer med extrema krav på pålitlighet och prestanda och innehåller namn som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. Sedan 2014 är Cinnober noterat på First North i Stockholm.

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, Euronext, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand.
Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor.
För ytterligare information, www.cinnober.com

Snabbfakta