Euronext lanserar ny tjänst inom derivathandel med hjälp av Cinnober

Den europeiska börsgruppen Euronext har valt svenska Cinnober som teknologipartner gällande en satsning på effektiviserad derivathandel med bland annat förbättrad riskhantering och clearing. Det nya avtalet omfattar en implementation av Cinnobers beprövade TRADExpress-teknologi, anpassad till Euronexts specifika behov.

Den nya tjänsten hos Euronext, initialt avseende aktiederivat, är planerad att lanseras under våren 2015. Den kommer erbjuda en förädlad derivathandel, genom att investerare bland annat erbjuds att rapportera bilateralt överenskomna affärer med vissa flexibla parametrar till Euronext, där transaktionerna slutligen clearas via börsens centrala motpart, LCH.Clearnet SA.

— Den här satsningen är ett direkt svar på önskemål från våra institutionella kunder att bredda vårt erbjudande inom derivathandeln. Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda detta genom att samarbeta med Cinnober och LCH.Clearnet, säger Lee Hodgkinson, Head of Markets and Global Sales på Euronext. Vi positionerar nu vårt derivaterbjudande med uppenbara fördelar som modern clearingfunktionalitet står för, såsom ökad transparens och minskade systemrisker i marknaden samt lägre risk med effektivare kapitalutnyttjande för den enskilde investeraren. Detta helt i enlighet med de reformprogram som har införts under senare år. Den nya lösningen förbättrar vår konkurrenskraft när det gäller befintliga och nyligen lanserade produkter, samtidigt som den kommer att vara en katalysator för ett utvidgat erbjudande inom derivatprodukter och handlade tillgångsklasser.

Tjänsten kommer även tillhandahålla investerare möjligheten att skapa derivatinstrument, endera genom ett webbgränssnitt alternativt en dedikerad elektronisk uppkoppling, samt rapportera handel som inte är tillgängliga i den centrala orderboken. Andra fördelar är att kunderna kommer att kunna dra nytta av kapital och effektivitetsvinster av s.k. flexibla avslut inom samma clearingpool som deras redan existerande Euronext-positioner.

— Hela vår bransch har gått in i något av en ny era, med ökad efterfrågan vad gäller moderna och kundanpassade systemlösningar inom post-trade, kommenterar Cinnobers vd Veronica Augustsson. Detta gäller givetvis även de europeiska derivat- och aktiemarknaderna, där Euronext är en tung och viktig spelare med en lång historik och intressant framtid. Vi har tidigare samarbetat med andra delar av koncernen, och ser nu fram emot att vara med på den här spännande resan tillsammans med några av de ledande börserna inom EU.

Cinnober är en oberoende, världsledande leverantör av finansiell teknologi till framförallt börser och clearinghus. Kundlistan består av stora globala aktörer med extrema krav på pålitlighet och prestanda och innehåller namn som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand.

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, SEB och Stock Exchange of Thailand.
Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor.
För ytterligare information, www.cinnober.com

Snabbfakta