Fler tekniktalanger till Cinnobers attraktiva traineeprogram cinCube

Cinnobers traineeutbildning cinCube, som introducerades tidigt i höstas, har fått en mycket gynnsam start och väckt stort intresse bland unga teknikbegåvningar. I dagarna påbörjas den andra programomgången, där ytterligare två talanger äntrat scenen och får möjlighet att utvecklas inom finansiell IT.

De nyantagna traineerna är Rasmus Leijon, 25 år och Johan Sundberg, 27 år, båda från Umeå. Under hösten har de genomgått en rad komplexa antagnings- och problemlösningstester, för att slutligen kvalificera sig till det åtråvärda programmet.

— Kombinationen av teknisk och finansiell utbildning är svårslagen, säger Rasmus Leijon, som sedan tidigare bland annat har en master med teknikinriktning med sig i bagaget. Andra branschutbildningar fokuserar på antingen det ena eller det andra, och det gör Cinnobers trainee-upplägg unikt.

Johan Sundberg håller med. Han har gått civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och ser nu fram emot att få lära sig branschen från grunden.
— Jag brinner för programmering och har det senaste året även börjat få upp ögonen för aktiehandel och finans, så det här känns helt rätt. Eftersom jag periodvis bott utomlands tilltalas jag också av att jobba på ett internationellt bolag med kunder runtom i världen.

Utbildningen är ettårig och förlagd till Cinnobers kontor i Umeå.

— Traineeprogrammet har verkligen fått den kanonstart jag hoppats på, kommenterar Cinnobers vd Veronica Augustsson. Vi har lagt ner mycket tid och omsorg på att ta fram en högklassig branschutbildning och kvaliteten på de sökande imponerar. Med ett kontinuerligt flöde av lovande talanger säkrar vi återväxten i bolaget. Samtidigt som en ökad koncentration av teknikkompetens i Umeå bidrar till att få upp intresset för det IT-kluster vi ser som en högst möjlig utveckling framöver.

Maryam Pourangnia ingår i den traineegrupp som antogs till pionjärprogrammet tidigt i höstas.
— När jag ser tillbaka känns det som att vi har hunnit med hur mycket som helst det senaste halvåret. Det har varit hektiskt men vi har i gengäld lärt oss massor. Mixen av teori och praktik har gjort utbildningen precis så innovativ och konkret som jag hoppades på och vi har haft stort stöd av våra handledare och övriga kollegor. De nya traineerna har verkligen mycket skoj att se fram emot!

Cinnober är världsledande som leverantör av finansiell teknologi till marknadsplatser och clearinghus. Kundlistan består av stora globala aktörer med extrema krav på tillförlitlighet och prestanda, däribland den gigantiska brasilianska börsen BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, MarkitSERV och Stock Exchange of Thailand.

Läs mer om utbildningen på www.cinnober.com/trainee-program

De nya cinCube-traineerna Johan Sundberg och Rasmus Leijon.

Tel. +46-(0)73 403 12 39

Om Cinnober Financial Technology AB

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som BM&FBOVESPA, Deutsche Börse, Dubai Gold & Commodities Exchange, Eurex, London Metal Exchange, LME Clear, Markit BOAT, MarkitSERV, NYSE Liffe, SEB och Stock Exchange of Thailand. För mer information www.cinnober.com

Snabbfakta

Kombinationen av teknisk och finansiell utbildning är svårslagen.
Rasmus Leijon, cinCube-trainee