Japanska börsen satsar svenskt — väljer realtidsclearing från Cinnober

Den japanska börsjätten JPX (Japan Exchange Group) har valt Cinnober som leverantör av ett nytt clearingsystem för derivathandel. För det börsnoterade teknikbolaget innebär det ytterligare ett internationellt kundsamarbete inom det alltmer uppmärksammade segmentet för realtidsclearing.

Den nya tekniklösningen kommer att baseras på TRADExpress RealTime Clearing — vilket möjliggör för clearinghus och börser att övervaka och hantera risker i realtid. Detta gäller oavsett instrument och om dessa handlas inom eller utom reglerad börsverksamhet (s.k. OTC). Realtidsclearing medför stora besparingar för såväl clearinghus som slutkunder, genom kraftigt förbättrad och effektivare riskhantering, exempelvis gällande s.k. nettning och hantering av ställda säkerheter.

Cinnobers lösningar återfinns redan hos ett antal ledande aktörer runt om i världen. Det nya avtalet innebär att man nu även kan inkludera Tokyo bland de stora finansiella centra som satsar på svenskutvecklad risk- och clearingteknologi.

— Det här är en stor och viktig affär som understryker vår ledande position inom clearing, säger bolagets vd Veronica Augustsson i en kommentar. Världens främsta marknadsplatser har i allt högre utsträckning börjat inse vikten av att investera i toppmodern clearingteknologi och där har vi en unik position som den enda egentliga leverantören inom realtidsclearing. Det känns väldigt inspirerande att nu kunna lägga ytterligare en prestigefull referens till redan framgångsrika projekt, som brasilianska BM&FBOVESPA, brittiska LME Clear och sydafrikanska JSE.

JPX tillhör toppskiktet bland världens finansiella marknadsplatser. Börsen bildades i januari 2013 genom en sammanslagning mellan dåvarande Tokyo Stock Exchange och Osaka Securities Exchange. JPX tillhandahåller instrument för handel med noterade värdepapper och derivat, däribland ett av världens mest handlade instrument, Nikkei 225.

Cinnober är en oberoende och världsledande leverantör av finansiell teknologi till främst marknadsplatser och clearinghus. Därutöver har man en långsiktig ambition att vidga erbjudandet mot en större målgrupp, genom att även anpassa teknologin för banker och mäklarhus. Etablerade kundsamarbeten återfinns i merparten av världens stora finansmetropoler, med välkända aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear, NYSE och Stock Exchange of Thailand. Sedan 2014 är Cinnober noterat på First North i Stockholm.

Tryck här för att se en intervju med Veronica VD Veronica Augustsson.

Head of Corporate Communications

Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet. Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning.
Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, BM&FBOVESPA, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, ICE Liffe, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand.
Cinnober är listat på First North i Stockholm, med Avanza som Certified Advisor.
För ytterligare information, www.cinnober.com

Kommersiella definitioner
I enlighet med bolagets löpande finansiella rapportering och i syfte att underlätta för marknaden att bedöma värdet av de affärer som Cinnober vinner har följande definitioner fastställts: En stor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms överstiga 100 miljoner kronor. En mindre affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms understiga 30 miljoner kronor. En medelstor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms ligga mellan en mindre och en större affär.

Snabbfakta

Veronica Augustsson, VD på Cinnober