Vaultex väljer Cinnobers trading- och clearingteknologi för ny börs

Cinnober, global leverantör av börs- och clearingteknologi, tillkännager idag att Vaultex kommer att använda deras TRADExpress Trading System och TRADExpress RealTime Clearing för en ny börs.

Vaultex är baserade i Singapore där de förbereder lanseringen av en reglerad marknadsplats i Asien för handel med digitala tillgångar. Börsen kommer att rikta sig mot institutionella investerare och hedgefonder. Den nya marknadsplatsen kommer att använda sig av Cinnobers beprövade trading- och clearingsystem som tillhandahåller det robusta och tillförlitliga tekniska ramverk som krävs för att driva avancerade handelsplatser.

”Cinnober var ett naturligt val för Vaultex, i vår ansats att bygga en skalbar, effektiv och modern elektronisk börs stod de ut gentemot andra leverantörer,” säger Jeffrey Premer, vd för Vaultex. ”Med hjälp av deras erfarna team och högklassiga teknologi, som används av traditionella börser, kommer vi kunna erbjuda konkurrenskraftiga, effektiva tjänster inklusive realtidsclearing under lång tid framöver.”

”Cinnobers omfattande erfarenhet av att leverera tekniska lösningar till börser och clearinghus kommer göra det möjligt för Vaultex att snabbt installera den tillförlitliga tekniska infrastruktur och funktionalitet samt de tjänster som krävs för att sätta upp deras nya, reglerade marknadsplats för institutionella investerare,” säger Peter K. Lenardos, vd för Cinnober Group.

Cinnober tillhandahåller trading- och clearingteknologi till ledande börser och clearinghus globalt. Bland bolagets kunder återfinns Asia Pacific Exchange, Australian Securities Exchange, B3, Bitstamp, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange och Stock Exchange of Thailand.

Kontaktpersoner:
Anna Hallgren
Co-Head of Marketing and Corporate Communications
Cinnober Financial Technology AB
anna.hallgren@cinnober.com

Emmy Granström
Co-Head of Marketing and Corporate Communications
Cinnober Financial Technology AB
emmy.granstrom@cinnober.com

Om Cinnober
Cinnober utvecklar affärskritiska systemlösningar för börshandel, riskhantering och andra finansiella tjänster. Målgruppen består främst av internationella börser, clearinghus, banker och mäklarhus. Bolagets leveranser baseras främst på den egenutvecklade plattformen TRADExpress och möter extrema krav gällande transaktionsvolymer, snabbhet och flexibilitet.

Produktportföljen täcker alla väsentliga behov inom den så kallade finansiella transaktionskedjan: prisbildning, ordermatchning, marknadsdata, indexberäkningar, clearing, riskhantering och marknadsövervakning. Bland Cinnobers kunder finns aktörer som Australian Securities Exchange, B3, Dubai Gold & Commodities Exchange, Euronext, Japan Exchange Group, Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand. För ytterligare information, se www.cinnober.com

Cinnober är listat på First North i Stockholm, med FNCA som Certified Advisor. I enlighet med bolagets löpande finansiella rapportering och i syfte att underlätta för marknaden att bedöma värdet av de affärer som Cinnober vinner inom sin traditionella kärnverksamhet har följande definitioner fastställts: En stor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms överstiga 100 miljoner kronor. En mindre affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms understiga 30 miljoner kronor. En medelstor affär är en affär där ordervärdet under fem års tid bedöms ligga mellan en mindre och en större affär. Det ovan berörda kontraktet bedöms vara en mindre affär som avses utvecklas till två medelstora affärer för Cinnober.

Om Vaultex

Baserade i Singapore förbereder Vaultex Pte. Ltd. (Vaultex) lanseringen av en licenserad börs för digitala tillgångar (så kallade security tokens och tokenised assets) för institutionella investerare, hedgefonder och andra marknadsaktörer. Vaultex kommer initialt att erbjuda listning och handel med digitala tillgångar som är baserade på ädelmetaller, fastigheter och aktier. Genom sin verksamhet kommer Vaultex ge marknadsaktörer åtkomst till nya, innovativa finansiella instrument som baseras på traditionella fysiska och finansiella tillgångar samtidigt som de tillhandahåller företag och tillgångsinnehavare större likviditet.