Cision PR Influencer Award delas ut för 10:e gången

Varje år i samband med Spinngalan delar Cision ut pris till den PR-konsult som haft störst digitalt inflytande under det gångna året. 2020 är inget undantag. Då SPINN är inställt p.g.a. rådande coronapandemi kommer Cision PR Influencer Award att delas ut, denna gång digitalt i Cisions kanaler den 26 november.

Cision PR Influencer Award har sedan 2011 varit ett stående inslag på Spinngalan, PR-branschens svar på Oscarsgalan som vanligtvis går av stapeln årligen i november. I år är såväl galan som tävlingen inställd men Cisions pris delas ut för 10:e gången den 26 november. ”Det är naturligtvis tråkigt att Spinngalan ställs in men förståeligt under rådande omständigheter”, säger Anne Smitt, produkt- och marknadschef på Cision. ”Eftersom vårt pris premierar digital närvaro och just digitalt inflytande är viktigare i år än någonsin tidigare har vi valt att dela ut Cision PR Influencer Award separat i våra egna digitala kanaler.”

Cision PR Influencer Award syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver PR-branschen framåt. De 20 nominerade PR-konsulterna kommer att presenteras den 21 oktober.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade är påbörjat och Cisions researchteam är i full färd med att ta fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och mediesynlighet. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

”I parametrarna brukar vi baka in nya trender och 2020 är ett speciellt år då vi alla tvingats bli fullt digitala. Vi tittar därför på hur väl man lyckats ställa om sin verksamhet till de nya förutsättningar Corona-pandemin medfört”, säger Anne Smitt, produkt-och marknadschef på Cision.

Nedan kan du se tidigare års vinnare av Cision PR Influencer Award. Vem vinner 2020 när det är dags för 10-årsjubileum?

2019 – Daniel Redgert

2018 – Simon Strand

2017 – Viktor Frisk

2016 – Jerry Silfwer

2015 – Deeped Niclas Strandh

2014 – Fredrik Wass

2013 – Lina Thomsgård

2012 – Brit Stakston

2011 – Paul Ronge

Anne Smitt
Product and Marketing Manager Nordics
anne.smitt@cision.com

Cision Ltd. (NYSE: CISN) är en ledande global leverantör av software och tjänster inom förtjänad kommunikation för verksamma inom PR- och marknadskommunikation. Cisions® mjukvara möjliggör för användare att identifiera och interagera med opinionsbildare, skapa och distribuera meningsfulla berättelser och mäta vilken affärspåverkan det har. Cision har över 4,000 anställda med kontor i 15 länder i Amerika, EMEA och APAC. Lär dig kommunicera som aldrig förr med Cision Communications Cloud®.