Affärsuppdatering från Clavister

Clavister gör en Affärsuppdatering av Telekommarknaden i bifogade dokument i syfte att belysa förutsättningar och omfattning. Clavister har tagit omfattande investeringar. Antalet telekomlösningar har gått från 3 till 6. Clavister går nu mot ett kommersiellt avstamp inom området. Intresset är betydande.

Clavister (Nasdaq:CLAV) - Marknaden för mobil telekommunikation fortsätter att uppvisa dramatisk datatillväxt. I och med det öppnas ett disruptivt fönster av möjligheter, där leverantörer som är agila och har passande teknologilösningar ges möjlighet att ta omfattande marknadsandelar och kapitalisera på den rådande situationen.

Clavister har under de senaste 6 till 12 månaderna intensifierat satsningen inom Telekom-området och har en bevisat stark teknologi. Vi kan nu se tydliga effekter av vår långsiktiga och strategiska satsning mot telekomindustrin. Det har tagit längre tid än beräknat, men intresset från slutkunder är större än förväntat – trots att vi bara är i en tidig kommersiell fas. Bland annat så är det Clavisters lösningar för säkerhet i virtualiserade telekomnätverk som har rönt intresse från mobiloperatörerna. Det antal lösningsområden som Clavisters teknologi nu adresserar inom telekom har växt från tre till sex stycken, med komparativa fördelar, inte minst med avseende på prestanda, mot traditionella säkerhetsprodukter.

Clavister har under den senaste perioden attraherat namnkunniga aktörer inom telekomsegmentet, med flera ingångna avtal och en kraftigt ökande mängd slutkundsupphandlingar. Antalet kommersiella upphandlingar där Clavister nu deltar med sitt erbjudande har ökat från tre stycken, till ett tjugotal, under de senaste sex månaderna.

Det initiala värdet av respektive affär varierar naturligtvis, beroende på storlek av operatör, specifikt lösningsområde samt i vilken takt operatören väljer att rulla ut lösningen. Vår bedömning är att vi går mot en första kommersiell leverans inom 2 till 4 månader. En typisk affär kan bestå av multipla ordrar, över tiden, där inledande ordrar kan vara av mindre belopp.

Givet de strategiska avtal som Clavister redan ingått, bedömer Clavister att vi står väl rustade, för att ta marknadsandelar inom telekomområdet i det lite längre perspektivet.

Se bifogad pdf, ’Telekom Update’, eller on-line för fördjupad information.

Övrigt
Clavister kommer att, tillsammans med Nokia, Intel och Red Hat, hålla ett tekniskt seminarium kring ämnet ”Virtualiserad säkerhet” i Stockholm den 16:e november 2016. Samtliga presentationer kommer att hållas på Engelska. Vid intresse kontakta Peter Dahlander för anmälan och mer information.

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clavister Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom Jim Carlssons försorg för offentliggörande den 28 oktober 2016 kl. 08:00.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister Holding ABs aktier är noterade på Nasdaq First North under kortnamnet CLAV och har 6 054 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.