Clavister erhåller EU- och USA-patent för trafikstyrning i nätverk

30 april 2021 – Örnsköldsvik – Clavister, en av Europas ledande leverantörer av högpresterande cybersäkerhetslösningar meddelar att man erhållit ett patent för styrning av trafik i datornätverk.

Uppfinningen som patentet avser löser ett problem med hur man prioriterar höga trafikflöden i nätverk, där flödena är för resurskrävande för att hanteras av en enskild CPU-kärna. Uppfinningen ger även möjlighet att prioritera nätverkstrafik som kräver lite resurser, högre än trafikflöden som konsumerar majoriteten av alla systemresurser.

Den patenterade teknologin kommer att användas i Clavisters högpresterande brandväggsmjukvara som bland annat nyttjas i Clavisters säkerhetslösning för 5G-nätverk. Med uppfinningen kommer Clavister kunna erbjuda betydligt högre säker kapacitet för 5G-nätverk, vilket därmed kan sänka operatörernas totalkostnad.

"Clavisters verksamhet präglas av en innovativ kultur, med en ständig strävan att ligga i teknikens framkant. Jag är stolt att se att våra ingenjörers ansträngningar också får officiell bekräftelse, den här gången i form av ett EU- och USA-patent", säger John Vestberg, VD för Clavister.

För mer information, vänligen kontakta:
John Vestberg, President and CEO, ir@clavister.com or +46(0)660-29 92 00

Clavister är sedan mer än 20 år en ledande europeisk cybersecurityleverantör med säte i Sverige. Bolaget har kunder i mer än 150 länder inom områdena communication service providers (CSP), managed security service providers (MSSP), samt inom publik och privat sektor.